Rose komt er al enige tijd openlijk voor uit: ze haat yoga. Toch ligt ze de laatste tijd verdacht vaak op een matje: rekken en strekken noemt ze dat, terwijl ze uitlegt dat ademhaling dan héél belangrijk is. Ze doet oefeningen om haar heupen loser te maken. Iets wat meer hardlopers en fietsers zouden moeten doen.

Rugpijn en blessures, dat is de samenvatting van mijn sportjaar tot dusver. De oorzaak zit hem volgens de fysio in het verkeerde gebruik van mijn core en mijn bijna zielige heupen waar heel weinig beweging in zit. Ik ben wel lenig, maar dan maar één kant op. Als ik vooroverbuig en met mijn handen mijn tenen aan wil raken doe ik dat zo, maar een beweging de andere kant op, ofwel waarbij de spieren aan de voorkant flexibel bij moeten zijn, is zo goed als onmogelijk.
Bij mij is het niet zo vreemd dat juist die spieren te kort zijn: ik heb immers jaren zo’n tien tot vijftien uur per week op de fiets gezeten en zat daarop voorover gebogen. Maar veel belangrijker dan de oorzaak is het effect van die verkorte spieren én natuurlijk de oplossing.

 

Stijve heupen

Als je zoals ik last hebt van stijve heupen, dan merk je het in alles wat je doet. Het kan ervoor zorgen dat je lage rugpijn en vermoeide benen hebt. Maar het kan ook sportblessures veroorzaken. Zoals bij mij. De blessure die ik heb van het sprinten komt niet zozeer door de zware belasting, maar meer door de bewegingsvrijheid van mijn lijf. Die te korte spieren zorgen ervoor dat ik de beweging net niet maken kan en hierdoor raken mijn spieren beschadigt. Hierdoor neemt de spierspanning alleen maar toe en stapelt het zich op. Toen ik nog gewoon ana het fietsen of rustig hardlopen was, merkte ik daar niets van. De beweging die ik maakte ging niet zo ver en was ook niet erg explosief. Maar zodra ik mijn techniek aanpaste op de baan en mijn beweging anders werd, kwamen de problemen: mijn lichaam is nog niet klaar om zo te sporten.

 

Yoga voor flexibele heupen

Hardlopers die trainen voor een snellere tijd of een mooie trail, maar ook sporters die mee willen doen aan een obstaclerun of iets anders uitdagends, doen er goed aan extra aandacht aan hun heupen te geven. Dit kan je doen door je spieren te rekken na je training, je spieren goed los te laten masseren door de sportmasseur en – enigszins tegen mijn idee in – yoga.
Wist je dat steeds meer topsporters yoga in hun programma hebben? Dat meerdere Tour de France ploegen op trainingskamp dagelijks yoga oefeningen doen? En dat er zelfs speciale yogalessen voor sporters zijn?
Een paar jaar gelden volgde ik samen met wielrennen Karsten Kroon zo’n les bij Jozijn van Wish Yoga.  Zij heeft haar achtergrond in sport en passie voor yoga gebundelt in een yoga methode die sporters helpt bij het behalen van topprestaties, maar die ok geschikt is voor hobbysporters zoals wij. Haar yogales is actief en richt zich sepcifiek op het sporterslijf. Toen ik die les deed, zag ik de waarde er nog niet zo van. Inmiddels baal ik dat Jozijn helemaal in Den Bosch woont en ik hier in Deventer zit. Misschien dat ik haar wel een keer vraag voor een leuke yoga dag voor Stoere Vrouwen Sporten. Dan kan ik meteen leren hoe ik met behulp van yoga voor mijn heupen kan zorgen.

Tot die tijd gebruik ik het internet als bron van kennis en zoek ik een paar oefeningen op. Gisteravond heb ik er een paar geprobeerd, van een lijstje wat een vriendin me gegeven had. De posities zijn voor mij en mijn stijve heupen niet makkelijk, dus je begrijpt dat ik er even geen foto bij zet. Wel heb ik op youtube filmpjes gevonden die je de verschillende yoga houdingen laat zien. Omdat ik net begonnen ben houd ik elke positie tien tot vijftien seconde vast. En terwijl ik dat doe let ik op mijn ademhalin. Daarmee zorg ik ervoor dat ik ontspannen blijf. Dat is een beetje te vergelijken als op de tafel bij de masseur of fysio.

Ik ga deze oefeningen nu elke avond doen. Als het goed is zal ik binnen notime verschil merken. Doe je met me mee?

Liefs Rose

 

 

 

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

8 Comments
  1. Ah ja de heupen, die zijn bij mij ook niet helemaal je-van-het. Ik denk dat ik naast het dagelijks proberen te planken (ik hoop dat ik na de vakantie de rust heb en minder wazig ben in m’n hoofd dat ik daar ook dagelijks aan denk) deze oefeningen met je mee ga doen.

  2. Ik doe met je mee! Mijn hemel wat ben ik stijf in de heupen….duurt wel ff voordat ik de pigeon kan doen ha,ha! Weer een uitdaging!

    1. heb je die hele duif al geprobeerd? Dat is voor mij een soort onbereikbaar iets…
      De reclining bound angle is dan wel weer te doen

  3. Hm, eigenlijk ben ik links niet eens zo vreselijk stijf, het is alleen rechts, waar ik altijd geblesseerd raak. Vast geen toeval.

  4. Ik heb ook een hekel aan yoga. En als een pose dan ook nog ‘happy baby pose’ genoemd wordt, krijg ik helemaal een allergische reactie. Ik heb bovendien het gevoel dat meeste poses al gangbaar waren voor dat het onder de categorie yoga viel, gewoon als warming-up? of als pilates? Wel vind ik het fijn om de video’s te zien hoe je een bepaalde stretch oefening correct uit moet voeren! Aldus alsnog bedankt!

    1. nou precies daarom doe ik ze gewoon thuis op mijn schapenvacht, ik hou niet erg van yoga, wel van het effect van de rekoefeningen 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.