Elke dag yoga

Oorspronkelijk is Kirsten ons yoga meisje, maar sinds we haar meesleuren en andere sporten laten doen, komt haar yoga-practice soms op een lager pitje te staan. Zo laag dat ze nu moeite heeft het te doen. Daarom daagt ze zichzelf deze week uit om elke dag yoga te doen. 

Elke dag yoga. Ik heb het me al zo vaak voorgenomen maar het komt er steeds niet van. Met gepaste jaloezie hoor ik op mijn yogaschool soms mensen praten die wel een vast dagelijks yogaritueel hebben. Die zonder morren een half uurtje eerder opstaan voor wat zonnegroeten, of die ’s avonds wat oefeningen doen. Het klinkt ideaal (en dat is het waarschijnlijk ook) maar ik krijg het maar niet in mijn systeem.

Zeg nou zelf, wij sportvrouwen willen zweten en afzien. Wij willen buiten adem raken na de training uitgeput op de grond vallen. Hoge hartslag, herstellen en kruipend naar bed. Dat is stoer, daar houden wij van. Het nut van yoga zien wij heus wel, maar wij doen het vooral uit functioneel oogpunt. Yoga als middel, maar zeker niet als doel. Daarvoor halen wij er niet genoeg voldoening uit.

Oké, misschien iets te zwart-wit maar ergens klopt het toch ook wel. Al twee maanden wacht ik geblesseerd tot ik weer kan opbouwen. Yoga mag ik, onbeperkt zelfs mits binnen de pijngrens. Maar ik doe het nauwelijks. Ik volg wekelijks m’n les en test natuurlijk ook het filmpje voor jullie. Maar dat is het dan. Ik doe braaf m’n rekoefeningen voor m’n lies maar kan het niet opbrengen om vaker yoga te doen.

Vorige week besloot ik dat het anders moest. Ik had al eens de 30 dagen yoga van onze online juf Adriëne gespot en droeg mezelf op elke week minstens vijf lessen te volgen. Enthousiast begon ik op maandag met les 1. Nu, bijna een week later, heb ik les 2 nog steeds niet gedaan. Drukke agenda, ontstoken oor, pijn in m’n kies… iedere keer is er wel wat. Zo werkt het niet.

Nu heb ik een beter plan. Elke week deel ik mijn yogavorderingen met jullie! Een mooie stok achter de deur voor mezelf maar vooral ook om jullie mee te krijgen om yoga tot de dagelijkse routine te maken! Niet als challenge ofzo, maar puur uit de overtuiging dat het goed is voor ons. Zelf wil ik elke dag afsluiten met een half uurtje yoga zodat ik ontspannen de nacht in ga.

Deze week zet ik vijf lessen online zodat we ook nog een klein beetje lucht in onze agenda’s houden. Elke les duurt zo’n 25-35 minuten. Het is heel ernstig hoe lui ik ben geworden sinds mijn blessure. Hoogste tijd om weer een beetje in vorm te raken. Doe je mee?

Introductie

Les 1: ease in to it

Les 2: stretch & soothe

Les 3: forget what you know

Les 4: yoga for your back

Les 5: feel alive flow

 

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.