Heel veel stoere sportvrouwen hebben zich voor die mini-triathlon in Beesd aangemeld. Heel veel stoere sportvrouwen hebben sinds die aanmelding ook in meer of mindere mate last van stress en onzekere gedachtes. Ik in ieder geval wel! Stiekem word ik best nerveus van onbekende ervaringen en dingen die ik niet kan controleren. Voor mij is dan de beste remedie om me te focussen op datgene wat ik wel zelf in de hand heb. En daarvoor gebruik ik yoga. Want yoga is geen doel op zich maar een middel.

Mijn yogajuf Hiske gaf een nog mooiere definitie: ‘yoga is een pakket aan technieken om met het menselijk lijden om te gaan. Lijden klinkt dan misschien een tikkeltje overdreven, maar ik merk deze weken werkelijk dat mijn yogaervaring verder rijkt dan een perfecte down dog of een kopstand. Of ik nou in het water lig, op de fiets zit (wat ik nog te weinig doe trouwens) of aan de wandel ben: voortdurend ben ik mij bewust van mijn lichaamsspanning en kan ik met kleine correcties mijn houding verbeteren.

Dikke prima natuurlijk, maar wat heeft dat nou met yoga te maken? Nou, dat zal ik je vertellen. De korte versie: al die yoga-oefeningen zijn geen doel maar een middel. Je leert heel veel over je houding en wat je moet doen om iets te corrigeren. En dat zijn nou precies de correcties die je in allerlei andere situaties kunt toepassen. Zonder yoga zou ik niet zo snel voelen dat m’n schouders opgetrokken zijn. Of dat mijn ruggengraad kronkels heeft, of m’n heupen niet parallel staan. En die drie dingen (plus nog een heleboel meer) dragen wel mooi bij aan een goede zwemhouding.

Hoewel ik absoluut geen wielrenner ben (en in Beesd zeer waarschijnlijk op m’n FC Groningen stadsfiets aan de start verschijn), voel ik wel exact hoe ik op de fiets zit. Rechte rug zonder geultje of bobbel, schouders iets naar buiten gedraaid. Zodra ik verzwak in mijn houding, merk ik het gelijk op. Lopen zelfde verhaal. Van alle drie de onderdelen is dit echt m’n zwakke plek: ik kan het fysiek bijna niet aan, maar toch lukt het me om met een goede focus op houding en techniek steeds een beetje beter te gaan lopen. Hard zal ik het niet noemen 😉

Mooi meegenomen allemaal, maar er is nog meer. Hoe ga ik nou om met die lange lijdensweg naar 16 augustus? Houding en techniek zijn dan misschien belangrijk, maar dat geldt zeker ook voor rust en balans. En met tijdelijk 2x per week looptraining erbij, heb ik een nieuwe balans in mijn (sport)leven aangebracht. Want omdat ik mij dankzij de yoga zo bewust ben van mijn lichaam en welke effecten het sporten op mijn fysieke en mentale gestel heeft, weet ik ook precies welke keuzes ik moet maken om die lijdensweg te kunnen bewandelen.

Zo beperk ik mij bij het zwemmen tot maximaal een kilometer per training zodat ik voldoende energie overhoud om diezelfde dag ook nog maximaal drie kilometer te hardlopen volgens een heel langzaam opbouwschema. Echt kapot moe ben ik dan niet na een training en zou liever nog wel wat meer calorieën verbranden, maar dan schop ik dat pakketje aan technieken in de war die ik zo hard nodig heb om de lijdensweg naar en in Beesd af te leggen. Dus waarom zou ik nu meer doen dan goed voor me is?

Kortom: yoga maakt bewust, en dat bewustzijn is heel prettig om te gebruiken in je (sport)leven. En het is nog prettiger om erop terug te vallen als dat sportleven ineens een beetje op z’n kop staat en rust nog belangrijker wordt dan het al was. Daarom deze week een rustige yin yoga les: 45 minuten optimaal ontspannen, doe je mee?

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.