Het is ondertussen algemeen bekend dat ik geen steryogi ben. Handen aan de grond met gestrekte benen? Lukt me niet. Voeten naast mijn billen en dan lekker relaxed achterover leunen? Vergeet het maar. In diepe lungepositie met rechte rug voorover buigen en vingertoppen aan de grond? Absoluut onmogelijk. Gelukkig zijn er hulpmiddelen! En die zijn essentieel om al die oefeningen met een correcte houding uit te voeren.

In mijn beginjaren bij een ‘echte’ yogastudio voelde ik me te trots om die hulpstukken te gebruiken. Ik had immers heel wat jaren bodybalance achter de rug en daar gebruikten we ‘die onzin’ ook niet. Typische Kirsten koppigheid waar de docent geen aandacht aan schonk. Zonder pardon kreeg een paar blokken onder m’n handen geschoven als ik weer eens niet bij de grond kwam. En warempel, ik voelde inderdaad beter of mijn houding goed was!

Nu kan ik niet meer zonder: elke les heb ik een hele verzameling aan hulpstukken bij mijn matje liggen. Stelregel is dat er niets mis is met goede pijn maar onnodig pijn lijden hoeft niet. Ik weet nu aardig goed wat de gevoelige punten zijn in bepaalde houdingen. Achteroverliggen met m’n voeten naast mijn billen is een stuk aangenamer met vier kussens achter me en een dekentje onder mijn voeten zodat mijn gevoelige wreven het ook nog leuk vinden.

Op dit moment is ‘de riem’ mijn favoriet hulpmiddel. Waarom? Ik heb te korte hamstrings. Op zich niet erg maar mijn hamstrings zijn zo kort, dat ze het me onmogelijk maken om te hardlopen. Dat betekent dus rekken, heel veel rekken. En met een riem kun je net iets harder aan je spieren trekken. Vijf keer een half uurtje in de week alleen maar rekken, adviseerde mijn fysio. Hij gaf me een paar suggesties mee en raadde me aan elke oefening 3-4 minuten aan te houden.

Braafje dat ik ben, ging ik thuis gelijk aan de slag. Zonder succes. Al bij de eerste houding merkte ik dat ik in slaap sukkelde. Gauw krabbelde ik weer overeind en pakte m’n laptop erbij, er zal vast een yogafilmpje zijn met volledige focus op de hamstrings. Die had ik inderdaad al gauw gevonden en gelukkig ook nog van mijn virtuele lievelingsjuf Adriene. Maar ja, nu nog zo’n riem zoeken… Onmisbaar om net even wat extra rek aan die korte hamstrings te geven!

Ik vond ‘m in mijn badjas. Lekker zacht ook nog, dat fleece. Heb je geen badjas, dan is een lange sjaal ook een prima optie. Het vergt wel een beetje creativiteit, thuis yoga, maar uiteindelijk is voor alles een oplossing. Doe je een keer mee met mijn ‘project hamstring’? Zorg dan dat je niet alleen een riem maar ook een kussen en handdoek hebt klaarliggen. Het filmpje is rete simpel maar o zo effectief. Binnenkort loop ik vast als een kievit 😉

x
Kirsten

 

 

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.