Lekker even zwemmen, een paar banen in het bad of een langere afstand in open water. Maar of je nu veel of weinig zwemt, achteraf ben je altijd moe. Hoe komt het dat je je na het zwemmen zo voelt alsof je een middagdutje nodig hebt? Waarom word je van een halfuurtje zwemmen net zo moe als van twee uur fietsen?

Zwemmen is De Sport. Ontspannend, uitdagend, technisch en je traint je hele lijf. Wij vinden het heerlijk om te doen in de winter, maar vooral ook in het voorjaar in het buitenbad als de zon op het water schijnt. Wij zullen de komende tijd wel wat meer over zwemmen schrijven. Want eigenlijk vinden we dat jullie het allemaal moeten gaan doen. Maar hoe kunnen we deze sport aan je verkopen als je er zo ontzettend moe van wordt terwijl je niet eens zo heel veel doet?

 

Train al je spieren met zwemmen

Hardlopen doe je met je benen, schaatsen en fietsen ook. In de sportschool richt je je op een spiergroep en alle andere sporten die we kunnen bedenken zijn veelal een samenwerking tussen je ledematen, je koppie en je core. Zwemmen verschilt wezenlijk van deze sporten. Je traint met die paar baantjes die je doet al de spieren in je lijf. Zwemmen is kracht, souplesse en techniek en vraagt door de weerstand in het water veel van je lijf. Als je zwemt, gebruik je je buikspieren, biceps, triceps, bilspieren, hamstrings en quadriceps.

>> Lees ook: Zwemmen met een trainingsschema is onwijs leuk!

 

Breng je hartslag omhoog

Al die spieren die je gebruikt om te zwemmen en alle baantjes die je trekt. Daar kan een lesje in de sportschool niet tegen op. Toch voelt zwemmen terwijl je het doet helemaal niet zo. Natuurlijk kan je na een x aantal banen wel wat verzuring voelen, maar helemaal buiten adem ben je niet. Omdat zwemmen relatief rustig voelt, vergeten we dat het wel degelijk een fikse training is waarbij je je hartslag net als bij fietsen, rennen, schaatsen en al die andere sporten omhoog brengt. Al is het door het frisse water wat minder hoog dan bij andere sporten, een workout is het nog steeds.

>> Lees ook: Hoe komt het dat zwemmen zo goed voor je is?

 

Weerstand van het water

Zwemmen is een relatief veilige sport. Tenminste als het aankomt op je spiergebruik. In tegenstelling tot hardlopen heb je niet steeds van die harde klappen als je landt. Het water draagt je en hierdoor kunnen ook geblesseerde sporters een zwemtraining wel doen. Maar vergeet niet wat het effect van de weerstand van het water is. Zou je dezelfde oefeningen op het land doen, dan zou je elke beweging met extra gewichten doen.

Tot slot draagt het water een steentje bij. Heb je gezwommen in koud water? Dan moet je lijf hard aan het werk om je weer warm te krijgen. Dit kost energie. Lag je in warmer water in een warm zwembad? Dan is de kans aanwezig dat je een beetje suf bent.

Hoe dan ook, omdat ik wat lui van zwemmen word, kies ik ervoor het aan het einde van mijn werkdag te doen. Ik denk dat ik zo even ga en daarna lekker op tijd mijn bed in duik.

Liefs Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.