Eten voor sporters met Fitness Food – Christian Coates

kookboek voor sporters

“Wat is een yoatie?!” Dat vroeg ik me af toen ik voor mijn ontbijt in het Fitness Food boek keek. Het blijkt een combinatie van yoghurt en havervlokken (oats) te zijn. In mijn recept vormen ze het laagje tussen de zelfgemaakte granola en cheesecakemix van fruit en yoghurt.

Fitness Food is het boek van Christian Coates van Soulmatefood. Hij wilde makkelijke maaltijden en voeding op maat in plaats van al die algemene diëten die je in bladen ziet. Die zijn onrealistisch en de meeste mensen houden het niet vol.

Soulmatefood bezorgt maaltijden voor mensen die gewicht willen verliezen, meer energie willen hebben of beter willen presteren in hun sport. In zijn boek deelt hij zijn kennis over voeding voor sporters en een aantal super lekkere recepten die bewijzen dat gezonde voeding helemaal niet smaakloos of saai hoeft te zijn. Als je maar snapt wat je doet, kan je de heerlijkste gerechten maken.

 

Voeding voor sporters

Ik moet eerlijk zijn: ik had helemaal geen zin om te lezen over eten, energie en wat voor wie nou het beste is. Ik sport al zo lang, inmiddels weet ik toch wel hoe het zit? Maar toch zit ook ik met vragen. Want nu ik bezig ben met krachttraining, moet ik dan meer eten? En eet ik niet nog steeds als een wielrenner die 15 uur per week op de fiets zit? Maar vooral ook: hoe voer ik mijn kennis door in recepten. Want ik weet wel dat ik iets meer eiwit mag eten, alleen zie ik mezelf niet foodpreppen met kippetjes.

Getest: Wij probeerden de vegan sportrepen van Fitshe – 100% natuurlijk

 

Overzichtelijk voedingsschema

In zijn boek heeft Christian een aantal hele overzichtelijke schema’s gemaakt. Met symbolen die staan voor het soort maaltijd. Een sporter heeft de ene dag meer energie nodig en de andere dag meer eiwitten. En rondom je zwaarste krachttraining is je avondeten anders dan op je cardiodag. En een hobby hardloper met een kantoorbaan, eet anders dan eentje die twee keer per dag traint voor de Olympische Spelen. (lees verder onder afbeelding)

 

hoagie havermout ontbijt voor sporters in glas

Lekker eten van heerlijke recepten

Deze schema’s zorgen ervoor dat ik al wel aan de slag kan met lekkere recepten en niet eerst helemaal diep in de materie hoef te duiken. Het is simpel, ik ben een gewone mevrouw die aan krachtsport en hardlopen doet. In het schema staan drie symbolen: gewichtsverlies, balans en bouwen.

Op mijn rustdag kies ik voor de maaltijden met het symbool voor gewichtsverlies. Niet omdat ik wil afvallen, maar omdat mijn lichaam op zo’n dag minder nodig heeft. Op de dagen met een stevige training eet ik de maaltijd die bij bouwen hoort. En op een gemiddelde dag heb ik balans gerechten nodig.

En hier komt het: bij elk recept staat de drie opties. Oftewel je kan het recept in een handomdraai ombouwen naar het energie niveau wat bij jouw dag past! Dat vind ik dus gaaf.

Wat is beter: wel of geen ontbijt voordat je gaat sporten?

 

Improviseren met gezonde recepten

Mijn yoatie was net even anders dan in het recept, maar ik heb me denk ik redelijk aan het energielevel gehouden. Ik koos voor balans omdat ik die avond ging trainen. Voor het avondeten koos ik voor bouwen. De onderste laag van mijn yoatie was van granola van havervlokken en muesli die ik met wat kaneel en agave in de oven deed. De tussenlaag was gemaakt van havervlokken met wat yoghurt en het sap van een mandarijn. En de toplaag maakte ik van blauwe bessen en yoghurt.

Wat me opviel, was dat er in het originele recept vrij veel agave werd gebruikt. Ik deed het alleen bij de Granola omdat ik niet van heel zoet eten houd. En de cottage cheese uit het gewone recept verving ik voor yoghurt. Samen met blauwe bessen in de blender wordt dat altijd stijf als bij een kwarktaart. Mijn mix was zodoende perfect als laag in het glas.

Recept: Spinazie pannenkoekjes met kokoscrème, blauwe bessen en aardbeien

 

Een super nuttig boek voor sporters

Ik ga de komende tijd meer recepten maken uit dit boek en me meer verdiepen in deze manier van eten. Op mijn Instagram zal je vast wel wat inspirerende combi’s voorbij zien komen die je zelf ook kunt maken. Maar beter koop je zelf dit boek. Als het niet leerzaam is, is het in ieder geval superlekker!

Fitness Food | Christian Coates | Uitgeverij Karakter | www.bol.com

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.