Bij sportvoeding denk ik al gauw aan die chemische gelletjes en reepjes. Poeders en pilletjes die mijn tanden bederven en mijn mond doen samentrekken, maar die vooral haaks staan op mijn idee van pure en mooie voeding. Er moeten toch ook repen en drankjes zijn die biologisch of suikervrij zijn? 

Sportvoeding neem je tijdens een lange inspanning of in de finale van de wedstrijd. Als je actief sport gaat alle energie van je lijf naar je spieren. Ook de energie die normaal gesproken voor je maag en darmen gebruikt wordt. Hun activiteit staat tijdens het sporten op een laag pitje. Daarom kan je tijdens inspanning moeite hebben met gewone voeding, zoals een boterham met pindakaas of zelfs een banaan. Sportvoeding is zo samengesteld dat het precies die energie geeft die je nodig hebt, zonder dat het als een steen in je maag ligt.

 

Verschillende soorten sportvoeding

Creatine, eiwit of koolhydraten? Welke sportvoeding moet je eigenlijk nemen? De keuze van sportvoeding hangt af van je doel. Een sporter die groot en gespierd wil worden zal wat anders eten dan een sporter die snel een berg op wilt rijden of een marathon uit wil lopen. Ik heb alleen ervaring met duursport en een beetje krachtsport. Mijn keuze valt voornamelijk op koolhydraten voor tijdens de inspanning en eiwitten als herstel na het sporten. Die eiwitten haal ik uit mijn voeding. Ik ben bijvoorbeeld dol op kip, linzen en Franse kwark. Alle drie rijk aan eiwitten en superlekker. De koolhydraten die ik tijdens mijn inspanning eet, heb ik aangepast aan mijn manier van sporten. Als hardloper loop ik nog te korte afstanden om voeding mee te nemen en als fietser ben ik te relaxed om snelle gelletjes nodig te hebben.

>> Lees ook: Eiwitten, gebruik jij ze eigenlijk wel goed?

 

Een Snelle Jelle als sportreep

Voor Fiets Magazine interviewde ik wielrenner Jos van Emden. Toen reed hij nog voor Rabobank en was hij Nederlands Kampioen tijdrijden. Inmiddels rijdt hij voor Belkin. Tijdens het interview hebben we het over voeding gehad. Jos vertelde mij dat hij tijdens zijn duurtrainingen elk uur wat at. En dat hij gewoon ontbijtkoek meenam. Deze koek was volgens hem niet geschikt voor als je op kantoor zit. Er zitten immers wel vier verschillende soorten suiker in. Maar tijdens het fietsen geeft het de energie die je nodig hebt

Een prof zoals Jos verbrandt tijdens een training van vier uur veel minder energie dan een hobby fietser zoals ik. Ik merk dat ik na drie kwartier al honger krijg en negeer deze honger dan niet. In de vakjes van mijn fietsshirt heb ik meestal Snelle Jelle’s. Die zijn per stuk verpakt en smaken nog niet eens zo verkeerd.

Ga ik echt een hele dag fietsen? Dan neem ik gewoon boterhammen mee, met pindakaas, want die smaken zo goed na uren en uren op de fiets. Volgens veel fietsers zijn broodjes met pindakaas not done, het zou toeristisch en amateuristisch staan. Ik vind het onzin om de bammetjes uit te bannen. Daarbij, ik ben een hobbyfietser – toeristisch en amateuristisch tot op het bot!

>> Lees ook: Welke noten en zaden moet je als sporter eigenlijk eten?

 

Bijzondere sportvoeding

Omdat ik volgend jaar in Skopje de Halve Marathon wil lopen, zal ik de komende tijd mijn loopafstand ook moeten verlengen en hier moet ik mijn voeding op aanpassen. Ik zie mezelf geen boterhammen meenemen als ik ga hardlopen. En opeten doe ik ze al rennend al helemaal niet! Het is voor mij dus belangrijk om op zoek te gaan naar de juiste reep, drank of gel.

Onder sporters zijn er veel mensen die een speciaal dieet volgen. Sporters zijn zich bewust van hun lichaam en de effecten van voeding op hun gezondheid. Wielrenner Maarten Tjallingii is vegetariër en voor hem is het dus belangrijk om te weten wat er in hun repen zit. Een vriendin van me is Joods, voor haar is koosjere sportvoeding weer belangrijk. Een andere vriendin eet zoveel mogelijk volgens de Ayurveda, zij zal op zoek gaan naar voeding die bij haar past en zo zijn er nog veel meer sporters met speciale wensen. En weet je wat? Na een beetje zoeken op internet blijkt er voor bijna elke sporter we wat te zijn.

biologische sportrepen en sportvoeding

 

Biologische Sportvoeding

Wie biologisch leeft, kiest voor voeding en producten die met respect voor de natuur en zonder chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest geproduceerd zijn. Er bestaat naast biologische voeding ook biologische kleding en verzorgingsproducten. Vroeger was biologisch echt iets voor mensen met geitenwollen sokken, sandalen en een paarse broek, maar tegenwoordig kan je het gewoon in de supermarkt kopen.

De Run2Day bij mij in de straat heeft zelfs biologische sportrepen van MuleBar. Dit biologische sportvoedingsmerk is ontstaan doordat twee bevriende sporters – Jimmy en Alex – tijdens hun deelname aan de Cape Epic wedstrijd geen energie reepjes meer konden zien. Hun magen konden die chemische reepjes niet meer aan. Ze besloten samen een reepje te ontwikkelen wat én lekker én gezond was, maar vooral een reepje wat langdurig energie zonder suikerdip geeft. Na flink wat bakken, koken, proeven en testen zijn ze in 2007 met hun eerste reepje gekomen. Inmiddels is het een bedrijf wat wereldwijd sportvoeding verkoopt en werkt volgens vijf principes: natuur, smaak, prestatie, milieu en eenvoud. Het resultaat? Een lekker reepje.

Mulebar dus, een mooi initiatief van sporters zelf die begrijpen dat je – na uren en uren op de fiets of het tijdens het trainen voor halve en hele marathons – ook wel eens iets lekkers wilt eten in plaats van een chemisch plakkerig reepje waar je tanden en maag van breken.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten? Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding, bijvoorbeeld als je een van de lampjes uit dit stuk koopt bij Futurumshop of All4Running.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

15 Comments
  1. Hoi,

    Graag zou ik deze repen willen testen.
    Ik eet zo veel mogelijk suikervrij (vrij van geraffineerde suikers dan ;-)).
    Sinds oktober 2013 ben ik begonnen met hardlopen. Heb ondertussen een paar leuke wedstrijdjes gelopen en zelfs al een halve marathon.
    Ik heb me nu ingeschreven voor de kustmarathon in oktober.
    Het is dus nu zaak om daadwerkelijk met eten en al te gaan trainen. En daar wordt het dus lastig.
    Gebruik nu dadelreepjes met hazelnoot. Dit is redelijk te doen. Het is het echter nog niet helemaal.
    Wat ik wel prettig vind is kokoswater. Dit gebruik ik dan ook als sportkrant naast gewoon lekker kraanwater.
    Deze biologische repen van mulebar zouden voor mij dan ook een goede aanvulling zijn tijdens mijn trainingen.
    Met deze repen hoop ik op een prettiger gevoel in mijn maag tijdens het lopen en daarnaast zou het erg zijn om geen hongerklop te krijgen tijdens het lopen.

    Groetjes,

    Petra

    1. Sonja wees op de toch aanwezige suikers. Heb gekeken op de site en het klopt.
      Dan vallen ze voor mij ook af. Helaas.
      Wel een mooie actie

  2. Ik zou graag de repen testen. Tot nu toe heb ik speciale sportvoeding nooit kunnen waarderen. Ik fiets lange afstanden en voeding is dan heel belangrijk. Met name de voedzaamheid,maar ook of je lichaam(met name je maag) het acaccepteerd. Maar bovenal is het belangrijk dat het na tig km rijden lekker is. Ben benieuwd.

  3. Ik zit hier te juichen op de bank met dit artikel. Eindelijk sportrepen waar ik wat aan kan hebben. Als fanatiek trailrunner en bergsporter met een maagverkleining loop ik continu tegen een hongerklap aan. Door die hongerklap kan ik mijn aantal kilometers niet uitbreiden. Door mijn maagverkleining kan ik niet te veel suikers verwerken en zijn gelletjes en de meeste sportdranken uitgesloten voor mij. Ik krijg binnenkort een gesprek bij Eem diëtiste om dit probleem op te lossen.
    Graag wil ik jullie repen testen en daar een review over geven. Ik denk dat deze repen echt voor mij een uitkomst zullen zijn om mijn afstanden te vergroten en geen hongerklap meer te krijgen.

  4. Nee, ik wil niet testen. Heb op de websites gekeken bij de ingrediënten. Wat mij verbaasd is dat de repen van beide merken suiker bevatten. Waarom is dit?

  5. Pick me, pick me!! Over 1,5 week bevind ik me in Houffalize voor de Asics Xtrals series en loop daar 5 afstanden in 3 dagen (totaal 77 km, mits ik niet een verkeerde afslag neem…). Aangezien ik de laatste tijd probeer zoveel mogelijk e-nummers en foute suikervormen te vermijden zou ik graag, heeeel graag (ligt nu smekend op haar blote knietjes op de harde grond) deze repen willen testen! Anders moet ik namelijk een paar wc-rollen mee gaan zeulen voor de maagkrampen… Zie je me al lopen? Met een flapperende sliert pleepapier achter me aan? Dat doe je me toch niet aan? 😉

  6. In mei liep ik voor het eerst de 20km van Brussel en in de training ervoor kwam ik dus ook voor het eerst met sportvoeding in contact. Ik moet zeggen dat ik voor de 20km van Brussel te weinig geexperimenteerd heb met voeding en gewoon voor gelletjes ben gegaan. Dat bleek goed te werken.

    Nu ben ik aan het trainen voor mijn eerste halve marathon (of nou goed, om sneller te worden op die halve marathon) en ben ik ook aan het experimenteren geslaan. Want hey ik loop ook wel hard om niet meer aan te komen (en liefst nog een klein beetje af te vallen).

    Ik heb helaas gemerkt dat knabbelen en hardlopen bij mij echt niet goed werkt 🙁 Dus voorlopig hou ik het nog bij mijn gelletjes tijdens het lopen 🙁

  7. Jaaaa, die wil ik graag testen tijdens mijn lange lopen! Ben al een poos aan suikervrij en zo natuurlijk mogelijk aan het eten (vegetariër was ik al) en daar passen mijn sportgelletjes echt niet meer bij. Ben op zoek naar een natuurlijke sportreep die goed weg te krijgen is onderweg, niet zwaar op de maag valt en energie geeft zonder suikerpiek. Ben heel benieuwd of dit m is! Enne, ik schrijf leuke stukjes 🙂
    Zie http://www.ingeping75.blogspot.nl

  8. Ja kies mij kies mij! Ik ga in oktober de marathon van Amsterdam lopen voor een goed doel. Ik ben nu keihard aan het trainen en ik heb onlangs 25 kilometertjes gelopen (zonder gels of repen). 25 down maarrr…. nog 17 kilometers to go! Zonder voeding ga ik de eindstreep denk ik niet halen (levend in ieder geval niet) dus ik wil graag deze repen testen. Ik ben een echte health-freak en ik vertik het om aan de chemische gels/repen te gaan. In mijn zoektocht naar gezonde sportvoeding werd het mij knap lastig gemaakt, er werd me zelfs ”nee” verkocht bij sportzaken. Ik heb daarom zelf mueslirepen gemaakt van dadels & havermout. Deze hebben nogal een hoog kruimel-gehalte, jeej voor op de bank maar neej voor onderweg. Help mij de eindstreep over en laat mij plzplzplz deze repen testen!

  9. Vorig jaar november mijn eerste hardloopwedstrijd gelopen. 5 km. Daarna aangemeld voor de strongmanrun. 21 km met hindernissen. Flink voor aan het trainen. Zou fijn zijn als ik voor tussendoor iets goeds en gezonds zou hebben.

  10. Wauw volgens mij is dit waarop ik heb gewacht. Met al mijn allergieën is het vrijwel onmogelijk om repen voor tijdens de training te vinden. Het lijkt erop dat dit voor mij DE uitkomst zou zijn.

  11. Haal mij maar van de lijst af. Deze repen zijn wat mij betreft nog niet natuurlijk genoeg vanwege de toegevoegde suikers. Jammer hoor!

  12. Momenteel heb ik echt honger als ik langer dan anderhalf uur loop. M’n maag begint te knijpen en ik voel een lichte vorm van misselijkheid als ik gelletjes gebruik. Is wel vervelend want ik heb mezelf als doel gesteld om dit jaar 3 uur vol te maken.
    Graag wil ik de repen testen ookal zitten er toegevoegde suikers in. Misschien is dat nou juist wat ik nodig heb dus oordelen kan ik alleen maar als ik het zelf ervaar.
    Ik ben heel benieuwd naar de reacties want per slot van rekening is iedereen anders en zal anders reageren.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.