Cool Challenge 2016

Start jij het jaar ook met een koude douche? Letterlijk dan natuurlijk hè, met de Cool Challenge. Dertig dagen lang koel (af)douchen. En waarom? Om te kijken wat de effecten van kou zijn op je gezondheid. Veel mensen hebben er profijt van, jij vast ook wel!

Wat is het plan? Iedere keer als je doucht, sluit je koud af. Vind je dit echt heel heftig, begin dan met een half minuutje. Maar probeer het wel elke douchebeurt een beetje uit te breiden, tot je op 90 seconden zit. Je hoeft er trouwens echt niet extra om te gaan douchen hoor, want dat zou weer niet goed zijn voor de energierekening.

Onderzoek

De challenge is vorig jaar voor het eerst gehouden. Drieduizend mensen namen deel en bijna  80% heeft de Cool Challenge ook daadwerkelijk afgemaakt. Ruim 60% doucht trouwens nog steeds elke dag koel af, zo blijkt uit onderzoeksresultaten. Nog lang niet alle resultaten zijn bekend, maar feit is wel dat kou effect heeft op de gezondheid.

De bedenker van dit gebeuren is trouwens Geert Buijze. Samen met Linda Koeman (met wie hij in 2014 de Kilimanjaro liep) en Koen de Jong (je weet wel, de ontwikkelaar van het 100 dagen Sportrusten programma). Zij vormen ook de kern van het onderzoeksteam en moedigen zoveel mogelijk mensen aan om koud te douchen.

Ik heb me inmiddels aangemeld en ben benieuwd naar de tips en aanwijzingen. Als het goed is, ben ik na een week gewend. Wil je ook meedoen? Meld je dan aan op hun site en deel je inschrijving met je volgers op facebook en twitter! Ooo, en meld het ook even in onze Stoere Vrouwen Sporten facebook community, want wij willen natuurlijk ook wel graag weten hoe dit je gezondheid beïnvloedt 😉

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.