De coolste merken hebben allemaal wat gemeen: ze hebben een verhaal, durven te breken met de massa en laten hun eigen identiteit zien. Toen ik ging fietsen waren er voor vrouwen geen coole merken. Bijna alle kleding was roze met hier en daar een truttig bloemetje. Op één merk na: Maloja, het merk wat durfde te breken met wat de massa doet.

Ik heb het leren kennen toen ik met een groepje vrouwen ging fietsen. Ik droeg die dag zwarte kleren van Assos, de andere vrouwen waren lid van een club en droegen kleding met sponsornamen en één vrouw droeg een heel gaaf shirt. Zij was eigenlijk een mountainbikester, maar had ook een racefiets. Haar shirt had gave kleuren, een leuke print en was van mooi materiaal. Ik weet nog goed hoe ze me de naam vertelde en ik het niet onthouden kon. Eenmaal thuis stuurde ik haar meteen een berichtje om te vragen naar het merk. En dat merk was Maloja. Je spreekt het uit als Maa-loo-jaaa en het is genoemd naar een plek in de bergen van Zwitserland.

Maloja komt oorspronkelijk uit de wereld van de poedersneeuw, het is gemaakt voor en door boarders. De makers van het merk hadden het helemaal gehad met de massa die elk jaar op de piste te zien was, de commercie en luxe crowd. Ze wilden terug naar de oorspronkelijke sport, het avontuur en het één zijn met de omgeving. Ze wilden op avontuur in plaats van naar feestjes waar het kijken en bekeken worden is. Ze gingen op zoek naar dat avontuur en vonden het zo’n 17 km buiten St. Moritz. Ze stonden ineens oog in oog met het mooiste stukje landschap, de mooiste bomen en de perfecte poedersneeuw. Ongerept, maar met een oude lift die nog werkte. Ze vonden hun eigen aardse paradijs. En dat paradijs heette Maloja.

Hier in Maloja ervoeren ze het ultieme vrije gevoel, ze hoefden niet hip te zijn of mee te doen met de crowd. Het ging niet om kijken en bekeken worden, maar om het plezier van samenzijn, de natuur en hun sport. Hoe het precies verder gegaan is weten we niet, maar die dag in Maloja was genoeg om te breken met de massa en om een eigen identiteit te laten zien. En hoe anders dan in kleding doe je dat? De eerste collecties van Maloja waren alleen voor boarders, maar als snel reden mountainbikers, freeriders en downhillers er ook in. De volgende logische stap was dus fietskleding. Eerst alleen wijde broeken voor bikers, maar nu ook strak lycra. En zoals alles van Maloja: uniek, eigen, met een knipoog en vooral niet zoals de massa.

De broeken die Maloja deze winter voor fietsers maakt zijn blauw, rood en zwart, de jasjes zijn er ook in het wit of groen. De ontwerpen voor deze winter zijn rustig en stoer, maar met sterren op de mouwen die er zo’n zwart jasje net even anders maken. Het leuke is dat alle items van de wintercollectie bij elkaar passen. Je kan dus mixen en matchen. Een blauwe broek, met een groen jasje en een witte windstopper. Misschien niet zoals de conservatieve fietswereld het graag ziet, maar wel leuk en eigen.

Wij zijn fan van Maloja en jij binnenkort waarschijnlijk ook.
www.maloja.de

maloja

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.