Hoe goed slaap jij eigenlijk?

Goed slapen is een voorwaarde voor een gezond en gelukkig leven. Gisteren was het overal te lezen: Bijna de helft van de Nederlanders is ontevreden over hun nachtrust en een kwart maakt zich er zorgen over. De Nederlandse Vereniging voor Slaap-Waak onderzoek heeft onder duizend mensen een enquête gehouden en van die duizend neemt bijna de helft ‘s avonds een slaapmutsje om beter in slaap te komen. De meeste van de ondervraagden kijkt tv voor het slapen gaan. Bewegen is juist een stuk minder populair, slechts 3 procent zegt dat te doen.

Wij slapen heerlijk, we hoeven maar te gaan liggen en we zijn weg. Ook de lezeressen die we op de sociale media spraken zeggen goed te slapen en allemaal hebben we twee dingen gemeen:

  1. we zijn fan van Stoere Vrouwen Sporten
  2. we sporten en bewegen.

Aangezien wij hopen en geloven dat onze site niet slaapverwekkend is gaan we er voor het gemak maar van uit dat wij beter slapen doordat we lekker veel bewegen. Wij weten te weinig van slaap in het algemeen om er echt diepgaande dingen over te roepen, maar wel weten we dat wij beter slapen als…

Beter slapen als…

… we overdag de dingen doen die we wilden doen. Bijvoorbeeld ons to-do lijstje afmaken. Dat klinkt wellicht wat simpel, maar als het lijstje af is hebben we gedaan wat we die dag moesten doen. Is het lijstje niet af en zijn we wel druk geweest? Dan hebben we die dag gedaan wat we konden doen. Die wetenschap geeft rust in je hoofd en dus ook in je bed.

Niet afwijken van je ritme

… we niet van ons ritme afwijken. De één van ons is vroegslaper en de ander een nachtbraker. Dat maakt op zich niet veel uit. Onze levens werken wel. Wat niet werkt is als we afwijken van ons patroon. Uren eerder of later naar bed gaan zorgt voor een minder lekkere nachtrust. Een goed voorbeeld daarvan is een toertocht of loopwedstrijdje waarvoor we vroeg moeten opstaan. Gaan we dan veel eerder naar bed? Slapen we waardeloos. Toen Rose top tien liep bij een crossloopje deze winter had ze maar drie uur geslapen. Ze is nachtbraker en eerder naar bed gaan had haar echt niet geholpen.

Genoeg bewegen

… we genoeg bewegen. Sporten verminderd de stress in je lijf. Vooral in drukke periodes is sport belangrijk. Al zou je dan snel geneigd zijn te zeggen dat je geen tijd hebt. Wij houden als regel aan dat als de mentale vermoeidheid door werk of andere omstandigheden toeneemt we de fysieke vermoeidheid daar gelijk aan moeten laten lopen. Met andere woorden: juist in drukke periodes sporten we wat meer, want dan krijgen we balans tussen de geestelijke activiteit en de fysieke. We slapen dan dieper en de volgende dag kunnen we weer knallen.

Merendeel slechte slapers beweeg weinig

Het valt ons echt op dat de sporters die we kennen nauwelijks klagen over slechte slaap. En nog opvallender zijn de cijfers uit de enquête die vertellen dat het merendeel van de slechte slapers weinig beweegt. We kunnen ons zo voorstellen dat slecht slapen een soort vicieuze cirkel kan worden, want als je je moe voelt krijg je minder zin in bewegen. Je gaat wat achter de feiten aanlopen en maakt je daar druk om, wat weer extra stress geeft. Maar een beetje bewegen werkt juist zo goed. De meeste sporters die wij spreken zeggen zelfs dat ze na een nacht slechte slaap juist gaan sporten. Natuurlijk valt het dan wel wat zwaarder en zetten ze geen top tijd neer, maar slapen doen ze die avond wel.

Wij geloven dat goed slapen inderdaad een voorwaarde voor en gezond en gelukkig leven is, maar dat een gezond en gelukkig leven ook dé voorwaarde voor een goede nachtrust is. Kijkend naar deze cijfers beseffen wij ons dat we met onze goede slaap en sportieve leefstijl dus de uitzondering op de regel zijn.

We zijn heel benieuwd naar jouw nachtrust. Slaap jij altijd goed? Zie je een verband tussen je levensstijl en je nachtrust?  Doe je dingen om je nachtrust te verbeteren?

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

5 Comments
  1. Ik slaap goed op de dagen waarop ik sport. Sterker nog als ik ‘s avonds wat onrustig ben ga ik een uur wandelen on te zorgen dat ik daarna lekker dromen kan

  2. Haha nee jullie zijn niet slaapverwekkend, leuke site!
    Het klopt, bewegen werkt goed, voordat ik ging fietsen sluep ik lang zo diep niet. Erg toch dat mensen zoveel ook zo slecht slapen.

  3. Heel herkenbaar dit en het klopt precies!

    Als ik weinig sport, te lang op de bank blijf hangen TV kijken en uiteindelijk niet doe wat ik wil doen (niet de dingen die van andere moeten maar die ik echt zelf wil doen) slaap ik een stuk slechter. Ik ga onrustig naar bed en ongeacht hoe lang ik slaap ik blijf moe. Als ik overdag lekker mijn dingen doe, sport en ook nog enigzins op tijd erin lig slaap ik als een roosje en sta ik de volgende ochtend om 6uur op om een rondje te rennen.

    Mijn uitdaging zit hem met name in op tijd naar bed gaan. Ik heb echt wel mijn uurtjes nodig.

    De regel van “als de mentale vermoeidheid door werk of andere omstandigheden toeneemt we de fysieke vermoeidheid daar gelijk aan moeten lopen.” vind ik een hele goede maar ik moet toegeven dat ik na een mentaal vermoeiende dag toch al gauw op de bank blijf hangen in plaats van dat ik ga sporten. Ook al zou ik zeker me beter voelen na het sporten en wellicht beter slapen. Wat ik dan ter compensatie wel doe en ook al rust brengt bij mij is om zo’n situatie op tijd naar bed te gaan en de volgende ochtend gelijk te beginnen met sporten.

  4. Ik vind slapen heerlijk! Daarom lijkt mij het leven van topsporter zo fijn, beetje trainen en heul veul slapen. Zou echt aan mij besteed zijn. Middagdutjes werken helaas niet. Daar word ik enorm brak van. En het allerfijnste is midden in de nacht wakker worden om even naar de plee te gaan of zo en dan op de wekker zien dat je nog uuuuren mag slapen!

  5. Ik slaap redelijk goed. Meestal word ik wel 1 a 2 keer per nacht wakker. Ik ben alleen geen langslaper. Meestal is het na 6 uur wel gedaan met de slaap. Ach het wordt steeds vroeger licht buiten, dus binnenkort lekker in de ochtend fietsen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.