Wij hebben een heel spannend idee. We willen in 2015 wat verder gaan dan alleen maar sporten, we gaan ons dit jaar laten inspireren door de Bluezones, dat zijn gebieden op de wereld waarin mensen veel ouder worden en dit doen in goede gezondheid. Daarvoor gaan we ons richten op dingen samen doen, gezonde voeding en genoeg bewegen.

We zaten pas te kijken op verschillende health blogs en het viel ons op dat als je op Google zoekt naar blogs die over gezondheid gaan, dat je dan voornamelijk op blogs over chiazaadjes en smoothies terecht komt. En hoewel er niets mis is met chiazaadjes en groene smoothies, vinden wij het een iets te simpel en in sommige gevallen zelfs ongezond antwoord op het gezondheidsvraagstuk.

Gezond leven is niet een dieet. Wij willen niet slanker zijn. We willen gezond blijven en dat is iets heel anders dan wat de meeste Health Blogs ons bieden. Wij geloven dat als we met zijn allen weer echt gaan koken met kwalitatief goede producten die ons voeden en,ergie geven en dit doen met liefde en plezier, dat we dan veel beter af zijn dan met een glutenvrije-superfood-paleo-raw-linksomgedraaide-koelgeperste-smoothie-burger. Want laten we eerlijk zijn… dat soort eten? Dat zijn we een beetje zat! Dat soort eten hoort tot de Food Trends en het is hip, maar wij geloven niet dat als je aan een honderdjarige vraagt hoe hij of zij zo gezond oud is geworden, dat ze dan over chiazaadjes begint.

>> Recept: Vegan curry met aubergine en kikkererwten

 

Gezond leven zoals in de Blue Zones

In de zoektocht naar een gezond leven en het geheim van ouder worden zijn wetenschappers gestuit op een aantal gebieden waarin mensen veel ouder worden en veel gezonder en energieker zijn. Het aantal honderdjarigen in die gebieden is zoveel hoger dat het echt opvalt. Deze gebieden – die liggen in o.a. Griekenland, Japan, Costa Rica en Italië – worden de Blue Zones genoemd. En behalve dat mensen er ouder worden, hebben ze nog een aantal overeenkomsten. Zo blijkt dat de bewoners van de Blue Zones elke ochtend opstaan met een doel. Ze hebben een reden om voor te leven en dat zorgt ervoor dat ze gelukkig zijn. Ook voelen ze zich deel van een gemeenschap en zijn betrokken bij het leven van hun familie, ze maken een praatje met de buren en kennen iedereen in het dorp.
En ze bewegen heel veel. En dat bewegen is niet het sporten zoals wij doen, maar natuurlijk bewegen. Dat houdt in: het bewegen van alle dag.

In de Blue Zone in Costa Rica hebben ze geen elektriciteit, daar gebeurt alles nog met de hand. De mensen die daar leven maken de hele dag door kleine bewegingen: wassen, vergen, wandelen, koken en in tegenstelling tot ons zitten ze nauwelijks stil. De Blue Zone in Italië, die in een klein afgesloten gebied op Sardinië ligt, heeft wel elektriciteit, maar de bewoners wonen in kleine dorpjes in de bergen. Om naar de buren te gaan moeten ze lopen. Inwoners van deze Blue Zone wandelen per dag zo’n acht kilometer.

>> Lees ook: Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

 

De Blue Zones – gezonde authentieke voeding

Er wordt in de Blue Zones totaal anders gegeten dan in de rest van de wereld. En dat zit hem niet alleen in de producten, maar ook in de bereidingswijze. In de Blue Zones eten ze geen kant-en-klaar, drinken ze geen poedertjes en halen ze geen afbak brood. Ze maken alles zelf en kennen van bijna elk ingrediënt de oorsprong. En het is die manier van eten waar wij in geloven.

Het is erg makkelijk om je dan maar blind te staren op de producten, zoals soja uit Japan, vis of juist geitenvlees, maar de grootste overeenkomst in voeding uit deze gebieden is dat het authentiek en zelf gemaakt is. En wij vragen ons af hoe we dat kunnen doen in onze drukke levens.

 

De Blue Zones in onze eigen keuken

Daarom gaan we dit jaar op zoek naar een manier van koken die net wat meer van de Blue Zones introduceert in onze levens. We willen ons laten inspireren door verschillende keukens en werken met verschillende ingrediënten. We gaan onze moeders, tantes en oma’s vragen hoe zij het deden en we gaan op zoek naar bereidingswijzen waarbij zo min mogelijk voedingsstoffen verloren gaan, maar waar ook de passie van lekker eten behouden blijft. En onze focus gaat net als bij onze sport, echt niet liggen op afvallen en vet- en koolhydraatarme maaltijden. Wat wij willen is echte voeding. Voeding die voedt, zowel lichaam als geest.

Vertellen we je nu dat je je baan moet laten voor wat hij is en dat je zelf graan moet telen en de hele dag in de keuken moet gaan staan? Nee dat niet, dat zou een beetje gek zijn. Maar wel willen we gaan kijken naar de authentieke keuken en mooie bereiding met zo natuurlijk mogelijke producten. En we willen uitvogelen hoe we in onze drukke levens zo Blue Zone mogelijk kunnen eten. Langzaam en bewust eten in een snelle wereld, is dat mogelijk? We gaan het zien.

We gaan het komende jaar dus recepten met jullie delen. Recepten van gerechten waar wij van houden. Uit onze favoriete kookboeken, geleerd van onze oma’s, recepten van onze culinaire vriendinnen (zoals van Esther van Esthers Cookery) of recepten die we zelf bedachten. We beginnen met het ontbijt van Jeanine. Zij functioneert niet op een lege maag, maar hoe doet ze dat ‘s morgens? Hier is haar recept voor lekkere bananenpannenkoekjes.

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten? Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding, bijvoorbeeld als je een van de lampjes uit dit stuk koopt bij Futurumshop of All4Running.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.