Sport en Gezondheid, twee woorden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat sport en bewegen goed voor je gezondheid is weten wij allemaal wel, we ervaren het dagelijks in ons leven. Maar hoe precies en wat doet sport voor je? We hebben het voor je op een rij gezet.

De gemiddelde bewoner van de Westerse landen heeft moeite om aan zijn/haar dagelijkse portie beweging te komen. Overgewicht wordt steeds algemener. De norm van gezond gewicht en beweging lijkt te verschuiven. Enerzijds lijkt sport populairder te worden, maar anderzijds worden grote maten en curves – zoals vetkwabjes zo vriendelijk genoemd worden – steeds gewoner. Kijk maar eens naar middelbare scholen, daar lopen steeds meer meisjes met de lichamen van 45-jarige inactieve moeders.

>>Van bankhanger naar sportende moeder

 

Is sport verslavend?

Mensen die sporten worden gekscherend ‘gezondheidsfreaks’ genoemd. En men zegt dat ze verslaafd zijn aan de stofjes die tijdens het sporten vrijkomen in je lijf.
Dat sport keihard gezond is en dat sporters in een tijd van stijgende zorgkosten heel bewust gezond leven wil men liever niet horen. Maar sporten is en blijft de beste preventie wanneer het op je gezondheid aankomt. Wij vinden dat mensen die actief en gezond leven verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid. Dat kan je van die rokende collega met overgewicht niet zeggen. Hoe onvriendelijk dat ook klinkt.

 

groep vrouwen sport gezondheidSporten en gezondheid, een paar feiten op een rij

Wist je dat je door een gezond gewicht te hebben en te bewegen meer weerstand hebt? Als je drie of vier keer per week rustig beweegt – zoals bijvoorbeeld een stuk fietsen, een halfuurtje hardlopen of zelfs een lange wandeling – wordt je minder snel verkouden. Maar pas op, na een intensieve training of een wedstrijd gaat je weerstand even naar beneden. Je gezondheid is dan als een poppetje uit een computerspelletje wat net zijn schild heeft verloren. Even rustig de tijd nemen om te herstellen dus.

>>Blijf beter – een inspirerend boek dat elke sporter moet lezen

 

Sterkere botten door sport

Osteoporose – oftewel broze botten – zijn het resultaat van een afname van de botmassa, hierdoor neemt het risico op botbreuken toe. Één op de twee vrouwen van 50 jaar en ouder schijnt zelfs te maken te krijgen met breuken die door osteoporose veroorzaakt zijn. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen is sport belangrijk. Als je een stukje rent zal de impact waarmee je steeds landt de cellen in je botten stimuleren waardoor je botten lekker sterk en stevig blijven. Maar ook met tennis, hiken, touwtje springen en zelfs een nacht flink dansen stimuleer je je cellen. En combineer je deze activiteiten met krachttraning? Dan ben je helemaal goed bezig.

>>Eiwitten, gebruik jij ze eigenlijk wel goed?

 

vrouw op de fiets voor meer energie

CVS en sport

CVS, beter bekend als het Chronisch Vermoeidheid Syndroom is een dingetje van de laatste tijd. De diagnose is nog relatief nieuw, maar lijkt steeds vaker voor te komen. Hoe dat zit weten wij niet precies. Wij zijn immers sportvrouwen die graag stukjes schrijven, wat weten wij nou? Maar in de behandeling van CVS wordt beweging wel gebruikt. Training geeft in de eerste instantie meer vermoeidheid, maar op de lange termijn doet het je goed. Volgens Brits onderzoek zijn patiënten die tijdens hun behandeling bewegen sneller in staat weer te werken dan patiënten die minder bewogen.

>>Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

 

Beweging en is goed voor je

Zomaar een paar zaken waar sport en beweging goed voor is. Je lichaam functioneert beter. Wist je bijvoorbeeld  dat het vermoeden dat een te kort aan beweging het risico op kanker vergroot al lang bestaat. En daar is de laatste 15 jaar meer onderzoek naar gedaan. En wat blijkt? Beweging verlaagt het risico op borstkanker. En mogelijk draagt het ook bij aan de verlaging van het risico op darm- en baarmoederkanker.

Constipatie, wie zit daar nou op te wachten? Gelukkig helpt bewegen óók hierbij. Sporten zorgt ervoor dat je voedsel wat sneller door je lichaam gaat. Wellicht komt het daardoor dat je tijdens het hardlopen vaak moet poepen.

Sporten is goed voor je humeur, zelfs zo goed dat het helpt in de behandeling van mensen met een depressie. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het in sommige gevallen er voor kan zorgen dat iemand geen medicatie hoeft te nemen. Maar je hoeft niet depressief te zijn om je voordeel te doen aan lopen. Ook de bekende winterdip of gewoon grillige, slechte bui verdwijnt na een stukje sporten. Rose deed het van de week nog.

>>Waarom wordt het effect van gezond bewegen toch zo onderschat?

 

Sport is goed voor je hart

Hart- en vaatziekten zijn bij vrouwen doodsoorzaak nummer 1! Er sterven jaarlijks meer vrouwen dan mannen aan. Hart- en vaatziekten komen bij vrouwen meestal na de overgang voor. Maar door nu al gezond en sportief te leven en dit te blijven doen kan je het risico al verlagen, want duursportbeoefening heeft een gunstige invloed op het dichtslibben van de kransslagaderen. En sporters leven vaak ook een stuk gezonder, want roken en vette meuk eten past gewoon niet bij je sportieve levensstijl.

>>Sporten met overgewicht, natuurlijk kan dat!

 

Voorkomt sport diabetes

Bijna 90% van de gevallen van diabetes type 2 is te voorkomen. Type 2 – ook wel de ouderdomsdiabetes genoemd – is in tegenstelling tot type 1 niet aangeboren. Het ontwikkelt zich tijdens je leven en is te voorkomen door de juiste voeding én beweging. Dagelijks een stevige wandeling is al genoeg, moet je nagaan hoe goed een fietstocht of duurtraining op je nieuwste hardloopschoenen is.

Dat allemaal dus en daar komt dan nog bovenop dat je er een zalig lichaam van krijgt. Het is ook nog eens hartstikke leuk om samen te doen en door te sporten kan je jeans dragen waar sommige niet sportende leeftijdsgenoten echt niet meer mee wegkomen. Maar dat wisten we allemaal natuurlijk al.

Rest ons nu nog maar één ding: onze vriendinnen mee nemen om ze te laten ontdekken hoe leuk het eigenlijk is om uren te fietsen, kilometers te rennen of keihard te trainen.

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je ons heel makkelijk kunt supporten? Als je namelijk via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dat geldt bijvoorbeeld voor Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar ook voor o.a. Bol.comCoolBlueDille & Kamille, fonQ, CoolBlue en Holland & Barrett. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt

 

Sporten met obesitas

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.