Wisten jullie al dat Rhodé en Rose steeds vaker samen een avondwandeling maken? Rhodé in haar pauze niet meer stilzit? Rose pakt haar fiets alleen nog maar als ze de bossen in gaat. Want Rhodé en Rose doen tegenwoordig aan wandelen. Ze hebben de smaak behoorlijk te pakken en helemaal sinds ze met #walkeverything meedoen.

Stoere Vrouwen Sporten, ze rennen, zwemmen, fietsen, fitnessen, doen aan karate, yoga, kickboksen en weet ik wat allemaal nog meer. Maar vooral sporten ze. En wandelen? Wandelen dat doen mevrouwen of meisjes die biologische boterhammen eten en Weleda crème smeren. Maar ben je een sportwijf? Dan wandel je niet. Toch? Dat is wel een beetje het oude imago van wandelen en hoe sportvrouwen er tegenaan kijken. maar wat veel mensen niet weten is dat wandelen juist populair is en dat er steeds meer vrouwen voor kiezen om in een laag tempo de ene voet voor de ander te zetten en te genieten van hun gedachten, passen en omgeving. Wandelen is meditatie zonder stil te zitten. Wandelen is leuk en het is gaaf. En om ons heen horen we dat steeds meer mensen het doen.

 

Het leven in de Bluezones

Toen wij eind 2014 een boek over de Bluezones lazen, wisten we dat we onze manier van leven gevonden hadden. De Bluezones zijn verschillende gebieden op aarde waar mensen in een goede gezondheid oud worden. Opvallend veel van de inwoners van de Bluezones worden 100 jaar en ouder en doen dat op een manier waar de meeste Westerse oudjes alleen maar van kunnen dromen. Dat komt doordat deze mensen al hun hele leven op een andere manier dan de rest van de wereld leven. En wij proberen die manier van leven zoveel mogelijk over te nemen en te vertalen naar onze eigen levens hier in Nederland. Dat doen we mede door anders te koken en onze recepten met jullie te delen en te vragen hoe jullie het doen. Maar we doen het ook met onze mindset, sociale levens en natuurlijk: beweging.

In de Bluezones eten mensen anders, is gemeenschap belangrijk en hebben ze meer natuurlijke beweging dan wij hier hebben. Natuurlijke beweging is die beweging die je de hele dag hebt, het fietsen naar je werk, de trap oplopen of zoiets simpels als het stofzuigen van je huis. En die vorm van beweging willen we naast het genieten van sport zoveel mogelijk promoten, want het is deze vorm van bewegen die het verschil maakt. Wij geloven dat je met meer natuurlijke beweging gezonder bent, niet dicht groeit en meer energie krijgt. En als de theorie van de Bluezones klopt? Dan kan een beetje meer bewegen gedurende de dag er voor zorgen dat we later een stuk energieker en gezonder zijn. En daar willen we eigenlijk wel voor gaan.

 

Een uur per dag

Toen Rose een paar jaar geleden in Tampa, Florida was, schrok ze zich rot. Je kan daar boodschappen doen, eten bestellen, tanken en pinnen zonder je auto uit te komen. En de mensen die ze in die auto’s zag zitten hadden allemaal overgewicht. Als ze uit hun auto kwamen, bewogen ze traag en hadden ze het zichtbaar zwaar. Het deed Rose een beetje denken aan die film Wall e. Daar lieten ze de mens van de toekomst zien, zittend in een bestuurbare stoel, met een lichaam wat niet meer wist hoe het bewegen moest. Tampa leek daar op, de mensen die Rose daar zag, bewogen minimaal. Hoe anders was dat in Nederland, in Amsterdam, waar Rose toen nog woonde? In die stad heb je fietsfiles en een fietsenstallingflat bij het station. Een beetje Amsterdammer neemt zelf haar IKEA boodschappen mee op de fiets. Toch is Tampa niet zo heel ver van ons vandaan. Ook hier gaan mensen steeds minder bewegen.

Wist je dat je dagelijks 10000 stappen moet lopen om gezond te blijven en 14000 om af te vallen of fitter te worden? Wist je ook dat de gemiddelde Nederlander maar 5 a 6 duizend stappen per dag loopt? We bewegen te weinig en hebben het niet eens in de gaten.
Gelukkig lopen steeds meer mensen met een activitytracker of stappentellerapp om te meten hoeveel ze bewegen per dag. Wij dragen zelf ook het één en ander om ons pols. Waar stappentellers voorheen vooral voor dames van een zekere leeftijd waren, weten we nu allemaal dat heel handig is om je activiteit in kaart te brengen en op dagelijkse basis te zien waar we meer kunnen bewegen. Want een uurtje extra bewegen, verdeeld over de hele dag, kan een enorm verschil betekenen.

Op Fiets.nl lazen wij over een man die een jaar lang elke dag een uurtje ging fietsen. Hij begon dat jaar met overgewicht en eindigde het met een gezond lijf. En ook in onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep gaan een aantal vrouwen voor dat uur per dag. Zoals Ernestine, zij begon er in januari – naast haar gewone sporten – mee en merkte dat een uur per dag zo gedaan is. Binnen een maand voelde en zag ze al verschil. Een verschil wat ze met drie keer per week mountainbiken en trainen in de sportschool en Stadswild niet voor elkaar kreeg. Het zit hem er in dat ze niet meer is gaan sporten, maar meer beweegt. Ze loopt naar de supermarkt en neemt bewust een omweg. Over de gehele dag loopt ze zo al haar stappen bij elkaar en daarbovenop maakt ze, zodra ze kan, een langere wandeling van een halfuur of meer. Een manier van bewegen die voor iedereen wel werkt en die iedereen wel gedaan kan krijgen.

 

#walkeverything

Via Facebook kreeg Rose een berichtje van David een vriend van haar: “Ik ben iets begonnen. Het is een enorm stom leuk plan. Het heet #walkeverything en het idee is dat ik – als iets niet meer dan een uur lopen is – loop. Altijd. Overal. Het doel is minstens een uur per dag. Voor een sportmens zoals jij is dat natuurlijk peanuts, maar ik ben er zeer blij mee.”

Rose was reuze blij toen ze dit berichtje kreeg en stuurde het meteen door naar alle andere bloggers van onze site. Want wat David doet en wat hij #walkeverything noemt, is precies waar wij mee bezig zijn! En het is heel grappig dat het juist uit deze hoek komt. Want David is een grappige vriend van Rose. Zou je deze twee naast elkaar op de Dam zetten en aan voorbijgangers vragen wat ze met elkaar gemeen hebben? Dan zouden mensen dat niet één, twee, drie weten. Waarschijnlijk zouden ze zich afvragen of de twee wel met elkaar door één deur kunnen. Rose draagt hardlooptights met haar hardloopschoenen en een vest en David? Ja David… David is anders en niet bepaalt de gozer om lekker een stukje mee te gaan rennen of om mee te gaan fietsen op een racefiets in een strak lycra pak.
Maar wat heel veel mensen niet weten als ze hem zien, is dat de stoere gozer met baard, hoodie met doodshoofd erop en korte broek – die hij zelfs in de winter draagt – heel graag wandelt. Samen met zijn meisje. En komende zomer – als ze het Pieterpad gaan lopen – nemen hun pasgeboren dochter mee. Hij weet al hoe fijn wandelen is en doet het tijdens de vakantie of op vrije dagen, maar met zijn #walkeverything gaat hij net wat verder. David gaat van wandelen een vast onderdeel van zijn dag maken. Hiermee doet hij wat wij ook doen: meer bewegen zonder jezelf helemaal suf te sporten. En precies dat maakt het verschil, het is natuurlijke beweging, net zoals in de Bluezones.

Beweging in een lage intensiteit, elke dag. En het maakt voor je gezondheid echt niet uit of je in lycra op een fiets zit of met je meisje en kind het Pieterpad wandelt of de tram laat staan en loopt naar je werk, zolang je maar beweegt! En wij doen met David mee, wij gaan vanaf nu ook elke afstand onder het uur wandelen en voegen zo bewust meer beweging aan onze dag toe.

 

Wandel je met ons mee?

Het is simpel: elke dag, elke verplaatsing, elke afstand onder het uur doe je lopend en om het wat leuker te maken download de Strava App en wordt lid van onze #walkeverything Strava groep. Met Strava meet je de kilometers die je loopt, kan je achteraf je kaartje zien en weet je hoe snel je liep. En elke Stravagroep heeft een klassement en kan je met je afgelegde afstand per week de leider van de groep zijn. En ook met je hoogtemeters kan je bovenaan het klassement staan. Een goede motivatie om net even wat meer te lopen en meer meters te maken.

Deel je loopjes, maak foto’s onderweg en tag je loopjes en updates met #walkeverything. Laat je vrienden zien waar je mee bezig bent en vraag ze met je mee te doen, want met al die loopjes onder het uur kunnen we ons leven en lichaam een stuk beter en gezonder maken.

We zijn heel benieuwd wat de effecten van David’s te gekke actie over een jaar zijn en hopen dat we op deze manier samen met jullie kunnen gaan bewegen. Want #walkeverything? Dat is wat een beetje Stoere Vrouw en David gewoonweg dagelijks doen!

Strava voor Apple 

Strava voor Android

#walkeverything op Strava

Stoere Vrouwen Sporten Strava fietsgroep

Stoere vrouwen Sporten Strava hardloopgroep
outdoor

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

3 Comments
  1. hallo Rose, ik heb mezelf toegevoegd aan de walkeverything-club van STRAVA. Mijn hardloopactiviteiten worden automatisch opgenomen in het overzicht. Is dit de bedoeling of moeten alleen de wandelgegevens worden gedeeld?
    groeten Christine.

  2. Ik ben ook lid geworden, maar ben ook al lid van Stoere Vrouwen Sporten. Daar had ik juist al mijn wandelactiviteiten gedeleted. Heeft iemand een tip hoe je in de ene groep je hardloopacitiviteiten kunt bewaren en in de andere juist je wandelactiviteiten? Of wordt het gewoon een mix?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.