hardlopende vrouw op de dijk langs de IJssel in deventer

Hardlopen is leuk, hardlopen is lekker, ontspannen en gezond. Daarnaast krijg je van hardlopen onvoorstelbaar mooie benen en een lekkere kont. Maar beginnen met hardlopen is een ander verhaal. De meeste mensen denken dat ze het helemaal niet kunnen en beginnen er daarom niet aan. 

Ik zal maar eerlijk zijn. Toen ik begon met hardlopen heb ik er een jaar over gedaan om 5 kilometer te kunnen hardlopen. Beginnen met hardlopen was niet makkelijk voor me. Ik was langzaam, maakte kleine vorderingen, maar deed het wel. En weet je wat? Ik vind hardlopen heel leuk. En…. als ik het kan, kan jij het helemaal!

 

Bijna iedereen kan hardlopen

Wist je dat de meeste mensen wel kunnen hardlopen? Dat mensen zijn gemaakt voor dat soort inspanning? Lopen en rennen zijn namelijk de meest natuurlijke manieren waarop de mens zich kan voortbewegen. De Neanderthalers deden het al, dus dan kunnen wij het ook wel.

Hardlopen is een kwestie van je schoenen aantrekken, de ene voet voor de ander zetten en dat te blijven doen. Klinkt simpel. Toch is hardlopen een  sport die om extra aandacht vraag als je er net mee begint. Vooral die eerste keren zijn belangrijk. Het kan een beetje afzien en doorzetten zijn. Ik vind iedereen die begint met hardlopen en het volhoudt een doorzetter. Maar ook een mazzelaar, want loop je eenmaal hard en ben je voorbij die eerste periode? Dan is hardlopen superleuk!

 

Tips om te beginnen met hardlopen

Steeds meer mensen beginnen met hardlopen door een app, op zichzelf of met een cursus. Mijn voorkeur gaat uit naar een cursus. Dan kijkt er iemand met je mee en leer je wat meer over techniek.

>> 8 tips voor als je gaat beginnen met hardlopen

Hoe je ook begint, voor allemaal gaat hetzelfde op. Hardlopen doe je op de juiste schoenen. Extra motivatie krijg je door te lopen met een hardloopgroep. Je komt verder als je rustig aan doet en de tijd neemt om op te bouwen en zo zijn er nog allemaal andere hardloopregels. We hebben ze voor je op een rij gezet:

 

Koop de goede hardloopschoen voor jouw voet

Hoe moeilijk dat soms ook is. Hardloopschoenen worden steeds leuker. Een paar geleden zagen ze er allemaal niet uit: stomme vorm, gigantische hak, zilveren lijntjes met een beetje zachtblauw en dan van dat stomme gaas. Een hardloop schoen kocht je echt om de functie, want vorm? Esthetiek? Dat was er niet. Tegenwoordig gaat het een stuk beter, de kleurtjes zijn leuker en het materiaal beter. Toch mogen de looks niet doorslaggevend zijn.  De juiste hardloopschoen zit lekker en past bij jouw voet. Wil je meer weten over het kopen van hardloopschoenen, lees dan eens ons stuk over het kopen van nieuwe hardloopschoenen.

>> Lees waarom je niet klakkeloos elk jaar dezelfde schoen kan kopen

 

Hardlopen met een trainingsgroep

Veel loopwinkels hebben een groep voor mensen die beginnen met hardlopen. Deze groep traint wekelijks of eens in de twee weken en de deelnemers leren samen de beste techniek en bouwen hun conditie op. De voordelen zijn dat je technisch goed leert lopen en dat je elkaar motiveert. De groep is ook een goede stok achter de deur, want je wil niet ongetraind op de volgende les verschijnen.

(lees verder onder afbeelding)

hardloopgroep die beginnen met hardlopen

 

Rustig aan, je komt er wel

De meeste beginnende lopers denken er niets van te kunnen doordat ze te veel doen. Ze rennen zo hard dat ze het einde van de straat niet redden. In dat tempo proberen ze elke keer verder te komen en dat hele lopen is geen hout aan. In het begin draait het om het vinden van je eigen tempo. Loop maar zo rustig als je kan en dan nog ietsje rustiger. Het zal suf voelen, misschien denk je zelfs dat je voor gek staat. Maar geloof ons de triomf is groot als je op een dag iemand inhaalt terwijl je denkt dat je langzaam gaat. Er heeft nog nooit een sprinter de marathon gewonnen en geloof ons, wij gaan niet de eerste zijn.

Opbouwen als je begint met hardlopen

Hoewel hardlopen na ene korte tijd conditioneel wel makkelijker wordt en je spieren er ook wel aan wennen, je pezen hebben iets meer tijd nodig. Binnen een paar weken meedoen aan een wedstrijdje is voor sommige mensen wel mogelijk, maar voor de meesten ronduit onverstandig. Wij namen royaal de tijd en bouwden de afstand en duur van onze rondjes langzaam uit. Want niets is zo vervelend als een peesblessure waardoor je een tijdje aan de kant zit of zelfs afhaakt.

 

Drie keer per week hardlopen

Laten we eerlijk zijn, die eerste weken zijn niet fijn, lopen is in het begin helemaal niet leuk. De enige bonus is het voldane en trotse gevoel achteraf. Zaken als ontspannen en runnershigh komen echt nog niet aan bod. Wil je er wel komen dan zal dat met één loopje in de week echt niet gebeuren. Twee keer trainen in de week is echt het minimale, maar om beter te worden doen wij minimaal drie rondjes. Niet allemaal even lang of snel en goed, maar we gaan wel.

beginnen met hardlopen tips voor de juiste sportbh

 

Een goede sport BH voor hardlopers

Welke cup je ook hebt, schuddend tijdens het lopen zijn ze super irritant. En je borsten kunnen nog pijn doen ook. Een goede sport bh is echt een goede investering die bij vrouwen wel net zo van belang is als een goed paar schoenen. Heb je een kleinere maat dan doet het stevige model van de HM het wel, maar als je voor zeker wilt gaan kom je toch gauw bij de grote merken uit. Een goede sport bh voor vrouwen met grote borsten is die van Panache. Die hebben wij een keer getest en raden ze iedereen aan. En als je naar de winkel gaat neem dan deze tips voor je sport BH in de juiste maat mee. Wel zo handig.

>> Waarom een sport-BH met kleine borsten nodig is

Houd je hardloopresultaten bij…

als je wilt zien of je verbetert. Elke loper kent goede rondjes en minder goede. En zo nu en dan zit er een ronduit pijnlijk, rottig of vervelend rondje tussen. Vooral als je gaat beginnen met hardlopen is dit moeilijk, als beginner ken je je lijf en loop nog niet zo goed, dus hoe kan je jezelf beoordelen? Er zijn zat leuke apps of hardloophorloges om je tempo, afstand en hartslag mee te meten. Ze helpen om je lichaam beter te leren kennen. Soms voelt een loopje verschrikkelijk en als je dan bij thuiskomst je gegevens uitleest op de computer zie je tot je grote verbazing dat je keihard ging. Gen wonder dat je moe bent.

(lees verder onder afbeelding)

vrouw geniet van training beginnen met hardlopen tips

Laat je hardloopsnelheid los

Goed je loopt nu sneller en verder, je hebt je hardloop app of GPS-horloge en ziet dat je vorderingen maakt. De kunst is dan om het los te laten en te lopen alsof je geen benul van afstand en tijd hebt. Niets is zo lekker om te lopen in het moment, in je zone genietend van elke stap. Kijkend op je klokje, denkend aan je snelheid kom je daar niet.

 

Doe de bodycheck

Wees gezond en laat dat – als je er niet zeker van bent – altijd checken. Mensen met overgewicht kunnen beter beginnen met wandelen, want de impact van lopen kan te zwaar zijn. Heb je een chronische ziekte? Dan is overleg met je arts niet onverstandig. Rose heeft astma en dat belemmerd haar vaak als ze sport. Ze heeft haar medicatie hierop aangepast, zodat ze niet ziek wordt van een beetje aangename inspanning. Wil je zeker zijn van je gezondheid? Een inspanningstest is geen overbodige luxe.

 

Kies een hardloopdoel

Of het nu een afstand is van 5 km of zelfs 10 dat maakt niet uit. Sommige lopers schrijven zich in voor een evenement en trainen daar naar toe. Anderen besluiten zich een bepaalde periode aan hardlopen te committeren en kijken hoe ver ze tijdens die periode komen. Het kiezen van een doel is als het nemen van een besluit. Als je iets besluit ga je het ook echt doen. En niets is zo mooi om er na het behalen van je doel achter te komen dat je ene hardloper bent geworden.

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

beginnen met hardlopen tips en hardloopkleding

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.