Is spierpijn na sporten goed of slecht

“Spierpijn vind ik lekker, dan weet ik tenminste dat ik wat gedaan heb.” is een bekende uitspraak in de sportschool, maar is spierpijn eigenlijk wel zo lekker en betekent het echt dat je een goede training hebt gehad? Kortom: is spierpijn na sporten goed of slecht?

 

Wat is spierpijn?

Als je na je training spierpijn hebt, komt dit doordat je met je training je spieren een beetje beschadigt hebt. Bij elke herhaling met dat gewicht of elke stap die je zette tijdens je hardlooprondje, komen er hele kleine scheurtjes in je spieren. Deze scheurtjes zijn helemaal niet erg, je lichaam herstelt ze en doet daar ook nog een schepje bovenop. Zo worden je spieren sterker gemaakt voor je volgende training. Door dit effect worden je spieren groter en sterker.

De spierpijn die je voelt is dus het trainingseffect waardoor je sterker wordt. Precies om deze reden is het idee ontstaan dat je training pas goed is als je spierpijn voelt. Maar dat idee klopt niet helemaal, feitelijk is spierpijn normaal en niet slecht, voor sommige mensen zelfs een motivatie, máár het is geen indicatie van een effectieve training. En spierpijn zorgt ook niet per definitie voor betere resultaten.

 

Wat is een goede workout?

Niet iedereen die sport, doet dit met hetzelfde doel. De één wil grotere spieren en zwaarder worden, de ander wil wat afvallen en weer een ander traint om haar sport te ondersteunen of als herstel. Het doel van de training bepaalt of je training goed was. Rhodé traint nu om sneller te worden op de halve marathon, daarvoor doet ze rustige duurtrainingen en intensieve intervallen. Rose traint omdat ze van spieren houdt en omdat ze graag explosief wil kunnen rennen, ze wil voornamelijk sterker worden. Willeke traint om fit te blijven en geniet ervan om na haar training lekker moe te zijn en Jeanine traint om beter en sneller te fietsen, zij voelt haar benen vooral na een wedstrijdje, dan zijn ze vermoeid en verzuurd.
De workout die je doet past bij de sporter die je bent. En sterkere spieren kun je krijgen door met zware gewichten te trainen, maar ook door met je eigen gewicht te trainen wordt je sterk.

 

Van welke training word je beter?

Voor ons telt vooral dat we van de training hebben genoten en dat we ons achteraf voldaan voelen. En – niet geheel onbelangrijk – dat we beter worden. Dat doen we door op onze techniek te letten en door afwisseling. Welke sport je ook doet, of het nu fietsen, bodypump, fitness of hardlopen is, afwisseling en verandering zorgen ervoor dat je groeit als sporter. Door het trainingseffect past je lichaam zich aan aan de trainingen die je doet. Doe je steeds dezelfde oefening met hetzelfde gewicht of loop je maar één rondje in één tempo? Dan stop je na verloop van tijd met beter en sterker worden. Je lijf is dan gewend aan wat je doet. Om die reden krijg je in de sportschool het advies om eens in de zoveel tijd wat zwaarder te trainen en niet altijd evenveel herhalingen te doen. En om precies dezelfde reden kiezen wij ervoor om met Stoere Vrouwen Trainen steeds andere workouts te doen.

Uit onderzoek is gebleken dat – welke sport je ook doet – je beter wordt als je je trainingsarbeid geleidelijk opvoert. Uit onze ervaring blijkt hetzelfde, als wij twee dagen na onze training nog spierpijn hebben zijn we geneigd niet te gaan, zijn we slechts een beetje vermoeid en wat stijf? Dan voelen we ons wel lekker en hebben zin in de volgende keer.

Spierpijnmythe? BUSTED

No pain, no gain en de spierpijnmythe zijn nu dus officieel BUSTED!

Oh ja, heb je spierpijn? Ga niet stilzitten, blijf bewegen, dat helpt! En we zijn ook op zoek gegaan naar andere tips om je spierpijn te verminderen, zoals massages, een warm bad, kersen, maar ook het gebruik van visolie en omega 3.

 

Vergeet ons niet te volgen op InstagramFacebook en YouTube voor leuke workoutvideos en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

 

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.