vrouwen doen yoga in het gras - afke reijenga

Yoga is goed voor je, zoveel weten we al wel. Om ons heen zien we steeds meer vriendinnen die met yoga beginnen. Het is ongekend populair. Waar je ook loopt, je komt geheid iemand met zo’n opgerolde yogamatje tegen. Er zijn websites en magazines over yoga en verschijnen steeds meer speciale yogawinkels. Maar hoe moet je beginnen met yoga?

Toen Rose en Maira meer dan tien jaar geleden samen naar hun eerste yoga lesje gingen wisten ze niet wat hen overkwam. Stonden ze daar op een matje in en uit te ademen. Na een halfuur lang hun best te doen niet te lachen liet Rose een scheet en viel Maira zowat van haar matje. De andere yogi’s in de les keken de twee een beetje bozig aan. Lachend hebben ze de les verlaten: yoga dat was niet voor hen. Wisten zij dat ze bij een bloedserieuze yogales binnen waren gelopen.

Wij – Rose en Maira – overwegen om nog een keer met yoga te beginnen, maar dan willen we het wel serieuzer aanpakken. Daarom vroegen we onze vriendin Kirsten die sinds 2007 bij The Yoga Community in Amsterdam yogales geeft om wat tips. 

10 tips om te beginnen met yoga

  1. Vraag yogavriendinnen om informatie
    Vraag als je wilt beginnen met yoga aan vriendinnen waar zij hun yoga lesje volgen en probeer een aantal lessen en verschillende soorten yoga uit. Er zijn bijna wel zoveel verschillende soorten yoga en lessen als dat er mensen zijn. De ene yoga is langzamer en de ander juist sneller en intensiever. En dan is er ook nog Bikram die yoga in een hele warme ruimte. Daarnaast heeft elke yogales een ander karakter. Sommige yoga klasjes zijn heel hip andere weer wat meer laid back.<>
  2. Less is more
     – en vooral bij Yoga. Iedereen wil wel op zijn hoofd staan en innerlijke rust vinden, maar dat gaat je tijdens je eerste les niet lukken. En dat geeft niet. Iedereen is begonnen met wat zonnegroetjes en de hond. Yoga gaat niet om harder proberen, maar meer om doen wat je kan op het moment dat je het doet. Als je doelen wilt stellen ga dan voor de marathon van New York of de Ironman in Hawai. Je kan wel even elke dag oefenen, want oefening baart kunst en geeft je in het geval van yoga dagelijks een rustpunt in je dag.
  3. Een lege maag
    Yoga doe je op een lege maag. Met andere woorden: eet niet voor je yoga les! Of hooguit een appeltje zo’n 45 minuten voordat de les begint. Om Kirsten te quoten: “Eating before class makes you want to puke!”
  4. Koop een yogamatje
    Een goed begin is het halve werk. Yoga matjes zijn al te koop voor minder dan een tientje, bijvoorbeeld bij Sportbay of Decathlon. Goed dat zullen niet de beste matjes zijn, maar voor het begin volstaan ze best. En mocht je het na twee lessen voor gezien houden? Dan kan je er altijd nog je buikspieroefeningen op doen.
  5. Luister naar je lichaam.
    En dat is in deze drukke en hectische tijden misschien wel het moeilijkste wat er is. En al helemaal als je met iets nieuws als yoga begint. Maar het is vrij simpel: als je niet met je handen bij de grond kan omdat je voelt dat je spieren niet verder kunnen, dan vertelt je lichaam dat je niet dichter bij de grond kan. Voel je je na een yoga les heel fijn? Dan vertelt je lichaam je om de week erna weer te gaan.
  6. Haal adem!
    Als je voor het eerst van je leven geconcentreerd in een yoga positie staat vergeet dan niet adem te halen. Niet te snel, maar ook niet te langzaam. Vuistregel voor een gezonde ademhaling is dat je in rust ongeveer 6 keer per minuut adem hoeft te halen.
  7. Draag comfortabele kleding waarin je vrij kunt bewegen.
    Hoewel er allemaal speciale kledinglijnen en merken voor yogi’s zijn is een joggingbroek met een t-shirtje of hemdje goed genoeg. Maar je driekwart hardloop tight kan je ook gewoon aan. Je hebt geen schoenen nodig, yoga doe je op je blote voeten.
  8. Vraag gerust om hulp
    De meeste mensen zullen in tegenstelling tot Rose en Maira zich – als ze net beginnen met yoga – tijdens hun eerste yoga les wat rustig houden. Ze gaan achterin staan en kijken wat vragen en zelfs onzeker om zich heen. Het is helemaal niet fijn om je onzeker te voelen en het is ook niet nodig. Vraag gerust om hulp, verstop je niet achterin en als je twijfelt kijk dan eerst naar hoe de anderen het doen. De lerares heeft je echt wel in de gaten en als je het helemaal verkeerd doet vertelt ze je wel wat je kan doen.
  9. Let op je eigen matje
    Yoga is geen wedstrijd in wie de mooiste houding kan. Iedereen loopt bij yoga tegen zijn eigen fysieke beperkingen aan en gaat daar dan mee om tijdens de yoga. Het heeft geen jut je te vergelijken met anderen. Iedereen heeft zijn eigen lichaam, eigen ervaring en eigen talenten.
  10. Blijf terug komen
    Voor yoga geldt dat het werkt als je er aan werkt. De eerste lessen voelen misschien wat raar, maar na verloop van tijd wil je niet meer zonder. Yoga is net als Rivella een beetje vreemd maar wel lekker, dus geef het een kans.

Veel plezier op de yogamat!

Meer lezen over yoga? Kijk eens bij onderstaande  stukken:

La Rocha – Coral Pink sportlegging

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.