dames hardloopschoen asics met handen

In december, op eerste kerstdag wel te verstaan heb ik met een vriend afgesproken samen meet te doen aan de IJsselloop. Hij had al een tijd niet gelopen en ik dacht door af te spreken hem een beetje extra motivatie te kunnen geven. “We doen wel de 5 km hoor.” zei hij en ik was maar wat blij. Ik ben niet het soort loper wat voor haar lol voor de tien gaat. Ik houd veel meer van dat kortere snellere werk. Langer dan vijf is voor mij al een halve marathon.

Mijn vriend schreef zich direct in en begon met trainen. Ik wachtte nog even. Dat inschrijven zou altijd nog kunnen, zo dacht ik. En specifiek ervoor trainen hoefde ik niet. Gewoon lopen zoals altijd en p de dag zelf voor een snelle tijd gaan. Dat zou mij wel lukken.
Niets aan de hand, zul je denken. Totdat ik vorige week horde dat de 5 km vol zat. De loopsport is zo populair dat deze loop in een mum van tijd vol zat. Ik panikeerde nog niet en stuurde berichtjes uit in mijn lopers netwerk en kreeg overal hetzelfde te horen: nee ook zij konden de vijf niet meer doen. Geen startbewijs voor mijn afstand bij een loop in mijn eigen stad. Dat kan niet waar zijn! Niet meedoen is geen optie. Iemand die zoals ik mensen wilt inspireren tot sport kan niet vanaf de kant gaan toekijken. En daarom heb ik me ingeschreven voor de 10 km. Tien heuze ki-lo-me-ters langs de IJssel met twee bruggen en weet ik niet hoeveel andere lopers.

Om me heen hoor ik van sporters – vooral niet lopers – dat tien kilometer voor mij toch een makkie hoort te zijn. Maar dat is niet zo. Het is een verdubbeling van mijn afstand en het is vergelijkbaar met een fietser die normaal 40 km rijdt die nu ineens voor de 100 moet gaan. Er zit tussen de 5 en de 10 een soort magische grens, hetzelfde zie je als je net iets verder dan een halve marathon gaat. Lopers lopen allemaal, maar afstanden zijn heel persoonlijk en hangen sterk af van je spieren en je lichaam. Natuurlijk is alles trainbaar, maar Churandy Martina zal zich in alle waarschijnlijkheid nooit aan een marathon wagen. En een marathonloper is een aanfluiting op de sprint.
Ik sport wel veel, ik ben wel fit, maar verder dan 8 km ben ik nog nooit gegaan. En dat was ook één keertje een jaar geleden. Ik weet helemaal niet of ik de tien wel kan. Daarbij ik wilde op de vijf een vette tijd neerzetten, wat moet ik nou?

 

Het antwoord is simpel: ik moet gewoon trainen en vertrouwen hebben. Feitelijk is het zo dat een loper het aantal kilometers wat ze in een week tijdens haar trainingen loopt ook in één keer in een evenement kan halen. Het zal dan niet een scherpe tijd zijn, maar de finish is haalbaar. In mijn geval, met mijn snelle pasje, is het zaak dat ik me inhoud. Dat ik rustig start en niet ga knallen.

Ik ben dit weekend begonnen met mijn nieuwe trainingsmindset. Ik laat mijn tempo even los en het aantal kilometers ook. In plaats van mijn vaste rondjes ga ik nu voor tijdsdelen. Zo loop ik bijvoorbeeld een half uur of veertig minuten. En dat doe ik – voor nu – even zonder computertje of sporthorloge. Eerst maar eens even wennen aan wat langere rondjes.

De IJsselloop is op zondag 13 april. Ik heb een maand de tijd om klaar te zijn voor de tien kilometer. De week voor een loopje doe ik meestal niets, dan sta ik gretig en stuitervers aan de start. Dus feitelijk heb ik nog minder dan 3 weken.

3 weken om die afstand te kunnen lopen, uit te vinden welke schoenen ik aan ga doen en om erachter te komen welke tijd voor mij haalbaar is. Ik zal jullie op de hoogte houden.

One small step for a marathonrunner, a giant step for Rose

 

Deze week doe ik deze drie trainingen:

1: standaard rondje voor de lol
2: twee blokken van 15 minuten hardlopen met 5 minuten wandelen of oefeningen ertussen in
3: een training van 40 minuten

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

3 Comments
  1. Wie weet komt er tzt nog een startbewijs voor de 5km beschikbaar? Vaak vallen er last minute nog wel mensen af die geblesseerd zijn oid. En anders veel succes met het trainen voor de 10!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.