Gebruik jij cola als sportdrank?

flesje cola voor sporters

Wist jij dat wielrenners wel eens cola drinken tijdens een wedstrijd? Maar dat heel veel hobbysporters tegenwoordig zo veel mogelijk suikers – en zo ook cola – mijden? Voor duursporters is cola helemaal zo slecht nog niet. Sterker nog, het kan een goede sportdrank zijn.

Ik zie steeds vaker sporters die geen suiker eten, vet uit hun dieet bannen en het liefst zoveel mogelijk eiwitten eten. Maar voor sporters is suiker heel functioneel. Het is een snelle manier om aan energie te komen. Na of tijdens een lange duurinspanning kan je lichaam heel goed met suiker omgaan en heeft het zelfs nodig.

>>Je kan lekkerder sporten door een beter herstel na training

 

Cola drinken tijdens sporten en inspanning

Onderzoekers van het Australian Institute of Sport hebben gekeken naar wielrenners. En dan vooral naar wat zij eten tijdens wedstrijden. Van soigneurs kregen ze te horen wat een renner tijdens een koers te eten krijgt. Wat bleek? De meeste ploegen gebruikten cola. De suikerhoudende drank werd bewust ingezet tijdens het laatste deel van de koers. Als renners net even iets extra’s nodig hadden voor hun spieren.

>>Te moe om te trainen – is dat lui of echt moe?

 

Suiker in cola

De suikers in cola gaan net als een sportgel heel snel naar je spieren. Hierdoor hebben ze in de finale van de wedstrijd net iets meer power. Wielrennen is wat dat betreft een gekke sport. Eerst zit je urenlang op de fiets en maak je al je energie op. En dan, als iedereen bijna leeg is, ga je de finale in. Het is een soort survival of the fittest. En de hele strategie tijdens zo’n wedstrijd draait ook om het opmaken van andermans energie. De meer energie je tegenstander verspilt, de groter de kans dat je in de laatste fase van de wedstrijd wint.

>>Ga je sneller door koffie?

 

Fietsen in de bergen

Voor ons hobbysporters is dat anders. Wij hebben geen finale aan het einde van onze toertocht. Maar toch kunnen we van de profs leren en een colaatje drinken. Op een warme fietsdag bijvoorbeeld. Of als we fietsen in het hooggebergte van de Alpen. Zo net voor de klim. De extra suikers van je cola liggen minder zwaar op de maag dan een reep, maar geven je toch de benodigde energie. Wij drinken tijdens warme zomerse fietsdagen altijd een cola op een terrasje achteraf. En je lijf kan het op dat moment goed aan.

Natuurlijk is het tijdens een rustige training of een klein rondje onzin om extra te eten of cola te gebruiken als voeding. Het is en blijft een suikerbom en in rust of bij een kleine inspanning is het ook voor sporters een overkill aan zoet.

Oh en of die profwielrenners niet gaan boeren van het koolzuur? Vaak zorgen de soigneurs ervoor dat de bubbeltjes er al uit zijn.

>> Wat pasta en eieren met de Tour de France te maken hebben

Damesfietssokken – No Mountain High Enough

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.