Benieuwd naar het beste ontbijt stelde Chantal Hoekstra ons de volgende vraag: Wat is nu eigenlijk beter? Een ontbijt met havermout, fruit, rozijnen en noten of ontbijten met een groene smoothie met groente, fruit en chiazaad? Ik lees hier verschillende meningen over en omdat ik heel graag een beetje buikvet kwijt wil, ben ik heel benieuwd naar het antwoord over een gezond ontbijt. Overigens voetbal ik drie keer per week en spin en loop ook 1x per week.

Maira Vermeulen, onze voedingsspecialist, geeft antwoord en vertelt welke een gezond ontbijt is, de havermout of de smoothie:

Beide ontbijtkeuzes zijn goed. Zowel de smoothie als de havermout bevatten de benodigde vezels, vitaminen en mineralen, maar het ontbijt met havermout is wat steviger. Het bevat ook meer complexe koolhydraten en daarom is het een goed ontbijt voor als je gaat sporten. Het geeft je langer energie. De noten zorgen voor wat eiwitten en essentiële vetzuren zoals omega 3. Net als chiazaad overigens.

>> Lees ook: Minder spierpijn en een beter herstel door visolie en omega 3

De groene smoothie heeft iets meer variatie in vitaminen en mineralen. De meer soorten je mixt de groter deze variatie wordt. Wel zitten er in een smoothie minder complexe koolhydraten en is hij daarom lichter verteerbaar en geeft sneller energie. Voor korte prestaties is dat weer handig. Kortom van zowel de smoothie als de havermout kan je zeggen dat het een gezond ontbijt is.

Variatie in ontbijt is het toverwoord

Ik kan je niet vertellen welk ontbijt je het beste kiest, het hangt een beetje af van jouw energie behoefte in de ochtend. En als je luister naar je lichaam weet je het antwoord. Wat ik je wel kan vertellen is dat variatie in je ontbijt het toverwoord is. Je hoeft niet elke ochtend hetzelfde te eten, sterker nog, je doet er goed aan te wisselen. Zo krijg je echt alles binnen en wordt het nooit saai.

>> Lees ook: Sportontbijt: havermout, appel en kaneel

Wat betreft buikvet, dat is moeilijk te zeggen van een afstand. Wellicht heb je aanleg. Of is het misschien geen vet maar gewoon een slappe buik. Train je je buikspieren? Een buikje train je niet weg met alleen maar oefeningen. Je zult daarbij ook veel cardio – zoals hardlopen – moeten doen en op je voeding letten.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.

Maira

p.s. Wist je dat buikvet en stress ook met elkaar te maken hebben? Daarover vertel ik nog wel een keer meer.

Voor Maira zijn gezonde voeding en lifestyle de rode draad door haar leven. Ze heeft als ex-model ervaring met te dun zijn. Een gezond en vitaal lichaam gaan ook voor haar niet vanzelf. Als gewone vrouw en moeder heeft ze inmiddels ook ervaring met te dik zijn. Ze leerde blijvend te veranderen en balans te vinden door bewust te zijn van haar voedingspatroon. Die ervaring en kennis deelt ze met wie het maar horen wil.

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je ons heel makkelijk kunt supporten? Als je namelijk via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dat geldt bijvoorbeeld voor Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar ook voor o.a. Bol.comCoolBlueDille & Kamille, fonQ, CoolBlue en Holland & Barrett. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.