Omdat High Intensity Interval Training, kortweg HIIT, zo populair is, ben ik in het Tabata protocol gedoken. Deze vorm van HIIT is ontstaan na onderzoek van de Japanse professor Tabata en draagt bij aan de verhoging van je VO2max. Daarnaast zou het vet verbranden. Ik probeer het een tijdje uit en deel mijn bevindingen. Maar ook ga ik in gesprek met specialisten, want ik vraag me af of Tabata wel zo verstandig is voor de gemiddeld getrainde hobby sporter. Ook wil ik weten of je met HIIT inderdaad vet verbrandt en ga met mijn vragen naar sportarts Guido Vroemen.

HIIT heeft volgens onderzoek inderdaad een positief effect op de vetverbranding vertelt Guido me: “De winst in vetverbranding zit hem vooral in de periode na de training. Er wordt gesproken over EPOC, dat is excess of post exercise oxygen consumption.”
Guido legt uit dat je dat effect na alle soorten training eigenlijk wel hebt, maar dat HIIT intensiever is en daardoor een hoger EPOC effect heeft, wat langer duurt.

Vergeet je rust niet

Toch wil Guido me ook waarschuwen en vertelt me dat het belangrijk is om na een intensieve training te rusten: “Het is niet: hoe vaker hoe beter. HIIT is behoorlijk intensief, dus ik zou het je afraden het dagelijks te doen. Neem minimaal een dag rust tussen de trainingen.” legt Guido uit.

En daarmee benoemt hij precies wat ik ook al merkte. Als je het Tabata protocol op de regel volgt, zul je vier keer in de week een interval training moeten doen en op de vijfde dag een halfuur rustig fietsen. En dat zes weken lang. Dit zorgt er voor dat Tabata allereerst heel intensief is, maar vooral niet echt haalbaar.

Ik hou van hardlopen en doe dat het liefst drie of vier keer per week, maar tijdens een Tabata-week kan ik dat echt niet opbrengen. Zou ik het zes weken achter elkaar doen, neemt mijn VO2max wel toe, maar mijn loopconditie zal minder zijn. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat ik zes weken lang vier keer per week zo diep ga. Wel kan ik me voorstellen dat ik het eens in de zoveel weken doe. Dan kan ik mijn trainingsweken zo indelen dat ik eens in de twee maanden een Tabata week in plan.

HITT in de sportschool

Omdat HIIT vooral populair is onder mensen die naar de sportschool gaan stel ik daarover ook nog wat vragen aan Guido. In de sportschool wordt HIIT vaak gedaan met oefeningen zoals burpees en squats. De originele Tabata werd gedaan op een fiets. Is het op de sportschool manier eigenlijk wel effectief? Guido: “Hierbij geldt dat de uitvoering belangrijk is. Burpees op hoge snelheid zijn absoluut HIIT, maar voer je het minder snel uit dan is het effect ook minder.”

Guido raadt me aan om in mijn keuze van oefeningen wel op te passen, want bij bijvoorbeeld hardlopen in een hogere intensiteit is het risico op blessures hoger en bij squats en burpees ook. Door de hoge snelheid loop je het risico ze minder netjes uit te voeren. Guido: “Fietsen op een indoortrainer of spinfiets is minder risicovol. En wat ook belangrijk is is dat iemand die dit doet al een redelijk getrainde basis heeft en gewend is intensief te trainen. Want een sporter die zo intensief traint, lang niet gesport heeft of alleen aan krachtsport doet, kan bij deze hoge intensieve intervallen in de problemen komen. Denk aan misselijkheid en kortademigheid. Ik raad mensen die deze training gaan doen toch echt aan op een cardiovasculaire controle te laten uitvoeren bij sportarts.”

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je ons heel makkelijk kunt supporten? Als je namelijk via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dat geldt bijvoorbeeld voor Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar ook voor o.a. Bol.comCoolBlueFuturumshopDille & Kamille, fonQ, CoolBlue en Holland & Barrett. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen on
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.