hardloper ligt ziek in bed

Of je nu verkouden bent geweest of een echte griep had. Ziek zijn is een enorme aanslag op je sportleven. Je kan even niet sporten en de eerste trainingen voelen zwaar. En vooral sporten als je koorts hebt gehad is een aandachtspunt. Rose was vorige week nog ziek. Vandaag liep zij haar eerste rondje

Iedere keer als ik ziek ben spookt het door mijn hoofd: maanden training naar de knoppen en dat in één week tijd! En die strakke billen zullen ook wel zijn gaan hangen. Als ik weer beter ben trek ik mijn sportkleding aan. Vol goede moed besluit ik die dag te gaan trainen. Maar dan – als ik de hond uitlaat – blijk ik zo fit als een vaatdoek te zijn en besluit ik nog een dagje rustig aan te doen.

>>Sporten met neusademhaling – ik ben ziek!

 

Wanneer kan je trainen na een verkoudheid?

Ik heb het wel eens aan de sportarts gevraagd wanneer je weer kan trainen na een verkoudheid. Hij legde me uit dat als mijn rusthartslag weer normaal was, ik gewoon weer kon gaan sporten. Zelfs al had ik nog een loopneus of droog kuchje. Als je ziek bent ligt je rusthartslag hoger. En vlak voor dat je ziek wordt ook. Veel duursporters houden hun rusthartslag in de gaten door hem elke ochtend even te meten.

Maar zelfs al is die rusthartslag weer normaal, je bent niet meteen klaar om keihard te trainen. Daarom adviseerde de sportarts me om rustig te beginnen. Voorheen deed ik dat niet. Dan had ik het idee weer vol aan de bak te moeten ter compensatie voor die week ziekte. Die eerste training vond ik daardoor de hel. Het viel me zwaar en ik deed het op karakter en doorzetten. Maar ik voelde me wel een sukkel die in een slakkengang met een rood aangelopen hoofd aan het sporten was. (lees verder onder afbeelding)

 

ziek op de bank met griep niet hardlopen

Eerste keer hardlopen na griep

Inmiddels ga ik daar anders mee om. Ik ben niet alleen gegroeid als sporter maar vooral ook als mens. Vandaag wist ik al dat ik niet snel zou zijn. Ook wist ik dat mijn rondje niet zo lang zou worden. En in plaats van te zitten balen heb ik ervoor gekozen om er een techniektraining van te maken. Een rustig rondje hardlopen waarbij ik bij elke stap let op mijn landing. Ik focus me op mijn lijf en richt me op een zo efficiënt mogelijke beweging. Mijn arminzet en het gebruik van mijn core. Maar ook – zelfs al heb ik het benauwd – mijn ademhaling.

>>Ben ik eigenlijk wel sportief?

 

Focus op je ademhaling tijdens het hardlopen

Door op deze manier mijn focus te richten tijdens het hardlopen wordt mijn slome training toch nog nuttig.  Ik me tijdens mijn rondje op mijn gemak. De afstand en snelheid doen er dan niet zo toe. Het feit dat ik er ben is al goed genoeg.

Mijn aanpak blijkt te werken. Dat weekje in bed is zo slecht nog niet, ik zie het als een weekje rust. Voor ik het weet train ik weer als nooit tevoren. tel daar boven op dat ik een techniektraining heb gedaan. dat is heel goed voor mijn sport. (lees verder onder afbeelding)

>>Herstel na training? Dit is wat je lichaam je vertelt

ziek in bed

Aandachtspunten voor zieke sporters

Ziek worden we allemaal wel eens. En voor ons sporters kan het een tegenslag zijn. Bijvoorbeeld als we trainen voor een doel. Niet alleen moeten we stilzitten, maar ook gaan we twijfelen. Wanneer ben je ziek genoeg om niet te trainen? En wanneer weer beter genoeg? Ben je lui? Of echt nog niet fit?

Gelukkig zijn er een aantal weetjes voor sporters die ziek zijn. Noem het regels waar je je beter even aan houdt:

Bij koorts, spierpijn en hogere hartslag niet sporten

Dat klinkt eigenlijk best logisch toch? Zie het maar te onthouden op raceday na een jaar trainen voor bijvoorbeeld je eerste marathon. Ik ben erg simpel wat dit betreft: we zijn hobbysporters. Sport betaalt onze huur niet en de Spelen halen we ook niet meer. Maar je lichaam is voor de rest van je leven. Heb het lief en gun het de tijd om beter te worden.

 

Een verkoudheid eruit zweten doe je maar thuis op de bank

Ik hoor het zo vaak: lekker even hardlopen om je verkoudheid er uit te zweten. Twee feiten: 1. Als je ziek bent, is je lichaam hard aan het werk om beter te worden. Dat kost energie. en 2. Als je hebt getraind, zakt je weerstand iets. Voor een x aantal uur ben je kwetsbaarder omdat je lijf heel hard bezig is met je herstel na training. Dus ga je hardlopen om het er uit te zweten? Dan krijgt je lijf het extra druk.

 

Na twee dagen koorts twee dagen wachten met sporten

Dit is de belangrijkste regel. Heb je koorts gehad en ga je te snel weer sporten? Dan kan je datingsite het ergste geval fataal worden. Je immuunsysteem is niet helemaal top op dat moment. Maar vooral loop je het risico dat de virusinfectie. die je ziek maakte op je aartsspier terecht komt. Daar kan je myocarditis van krijgen. Myocarditis is een ontsteking van de hartspier. Hierdoor kunnen na de koorts klachten van hartfalen of ritmestoornissen ontstaan. Houd daarom aan dat je nadat je beter bent het aantal dagen koorts nog als rust houdt. Even wachten met sporten dus.

 

Bij een verkoudheid kan je door trainen, maar wel rustig

De nekcheck is een bekende onder sporters. Ben je ziek maar zit het boven je nek: keelpijn, hoofdpijn of een verkoudheid? Dan kan je best wel sporten zolang je het rustig aan doet. Zelf ben ik er geen fan van omdat ik mijn lichaam liever de nodige rust gun. Maar deze keuze is persoonlijk en bij een verkoudheid is er weinig risico.

Zelfs al zit het boven de nek: Hardlopen met een voorhoofdsholteontsteking is niet fijn, doe het lekker niet. De hoofdpijn die je krijgt is het niet waard. Wel kan je er voor kiezen om wat gerichte krachttraining te doen. Oefeningen die je benen sterker maken bijvoorbeeld. Dan train je wel, maar houd je ook lichaam met je lijf.

Niet na een paracetamol besluiten om te gaan trainen, je nam hem niet voor niets

Hier trappen we allemaal in als we een beetje ziek zijn. Dan neem we een paracetamol en voelen we ons wel weer redelijk okay. Bij mij is dat het moment waarop ik me bedenk toch even te gaan sporten. Maar paracetamol onderdrukt de verschijnselen, je bent nog steeds ziek.

Wil je weten wat er tijdens de griep aan de hand is in je lichaam? De Huff bracht het mooi in kaart: Het Griepvirus

Geloof niet alles wat je hoort over griep: 7 mythes over griep

Is het griep of verkoudheid? Test

(bron: sportzorg.nl)

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.