Tips voor een gezonde keuken

Gezonder leven, dat is wat we willen. Daarom zijn we lekker actief. Als we de auto kunnen laten staan dan doen we dat en óók verkiezen we de trap boven de lift. Sporten doen we ook en dan vooral omdat we het fijn en lekker vinden en niet om af te vallen. En we letten op wat we eten. Want gezonde voeding is het halve werk.

Gezond eten doen we allereerst door snoep en koekjes te laten staan. We gaan liever voor pure raw chocolade of onze bananensnack. Door hiervoor te kiezen winnen we al veel, maar er zijn nog zat andere simpele manieren om onvoorstelbaar gezond te eten. Wij hebben onze kleine gezonde keuken gewoontes op een rijtje gezet.

Volkoren pasta

Geen Italiaan die zich eraan waagt, maar voor sporters of mensen die op hun lijn willen letten is het onmisbaar in de gezonde keuken. Witte bloem is het resultaat van bewerkt graan wat is ontdaan van alle vezels en gezonde voedingsstoffen. Witte bloem producten vullen, maar voeden niet. Het zijn loze calorieën die er voor zorgen dat je zo weer honger hebt of die je sportlijf niet veel sterker maken. En als we het toch over loze calorieën hebben, vervang je rijst eens met quinoa. Het is verrassend lekker en voedzaam!

Over groente in blik werd een lange tijd gezegd dat het minder voedzaam zou zijn, inmiddels wordt deze groente op zo’n manier behandeld dat er niet echt vitaminen verloren gaan, maar lees het etiket van blikgroenten en je ziet dat er zout aan toegevoegd is. Daarom spoelen wij blikgroente af voordat we het bereiden, zo voorkomen we dat we ongemerkt te veel zout consumeren. In een blikje bonen zit vaak ook suiker, die laten wij liever staan.

De blender

IMG_20140104_094945Ode aan de blender, het is misschien wel het belangrijkste apparaat in een gezonde keuken! Het kan je helpen als je gezonder wilt eten. Zo smokkelen wij al bij het ontbijt groente mee door het te blenden in een lekkere smoothie. Daarbij is blenden een goede manier om lekkere groente soepen te maken. Voedzaam maar niet te zwaar.

Groente

Recepten zijn slechts een suggestie. Wij verdubbelen de hoeveelheid groente vaak. En dat smaakt net zo lekker of zelfs lekkerder. Het is een goede manier om extra groente mee te smokkelen, maar vooral ook om de verhouding van je gerecht iets te veranderen. Vooral op dagen waarop we niet uren op de fiets hebben gezeten geven we er de voorkeur aan de groente in ons gerecht te verdubbelen en de koolhydraten een beetje te verminderen.

Beleg je brood

Zelf snijden, dat deed de oma van Rose met haar brood. De sneetjes werden iets dikker, maar ze nam er dan maar eentje in plaats van een dubbele. En dat ene sneetje belegde ze rijkelijk met wat kaas en sla en tomaat. Of met avocado en ei. Een goede lunch met net wat minder brood en meer groente. Je hebt nog wel de lekkere brood beleving waar we in Nederland zo dol op zijn, maar verkleind de hoeveelheid koolhydraten uit tarwe in je dieet.

Een minimalistisch gevulde koelkast

De minimalistische koelkast is net als een minimalistische woning, alleen het broodnodige staat erin. Want wat je niet hebt, eet je ook niet op. Simpel. Tenzij je een gezin hebt en er een stel pubers bij je in huis wonen die jouw gezonde voedingsgrillen geen bal aan vinden. Dan deel je de koelkast het beste zo in dat het gezonde eten op ooghoogte staat. Want open je de deur en sta je oog in oog met chocolade… vergeet het dan maar. Overigens is er niets mis met chocolade hoor, alleen als je zoals wij bent is het beter het niet in huis te hebben 😉

Vitamines

In de schil zitten de vitamientjes! Dat krijgen we al ons hele leven te horen en toch smaakt een appeltje een stuk lekkerder zonder schil. Wist je dat groente en fruit inderdaad veel vitamientjes in de schil hebben? Al is niet elke schil goed te eten. Wij letten erop dat we tijdens het bereiden van groente en fruit zoveel mogelijk van de goede voedingsstoffen bewaren. Daarom kiezen als het kan we voor stomen in plaats van koken. Die Chinese stoommandjes zien er ook nog eens reuze leuk uit!

Voorbereiden

IMG_20140104_155802

Het is zo makkelijk om op zaterdag een snel gerechtje te nemen als je ligt te herstellen van je duurtraining en anders is uit eten gaan ook te gek. Tijdens het weekend gaan wij al vroeg de keuken in. Door ‘s middags de voorbereidingen – zoals het snijden van de groente – te doen, maken we ‘s avonds een gezondere keus. Zetten we ‘s middags onze zelfgemaakte pastasaus al op een zacht vuur, dan is hij ‘s avonds perfect van smaak.

 

Salade zonder dressing

“Als ik een salade eet bestaat die niet uit alleen wat blaadjes sla. Eten is toch ook genieten.” zegt Joyce terwijl ze een zalige maaltijd salade maakt. Rijk aan smaak met veel meer dan alleen wat blaadjes, maar géén dressing of andere saus. Joyce gebruikt citroenen, limoenen en sinaasappel als smaakmaker in haar salades. En noten en zaden voor de bite. Gezond, smakelijk en een lust voor het oog.

Minder vlees

Steeds meer mensen eten minder vlees. En gelukkig maar, dagelijks een stukje vlees op je bord is helemaal niet nodig en ook nog eens onvoorstelbaar belastend voor de planeet. Te veel rood vlees is niet goed voor je gezondheid, maar voor velen is het wel lekker. Wat je kan doen is wat tofu door je gehakt mengen en zo hamburgers maken die minder vlees bevatten.

Peulvruchten

IMG_20130518_175740

Peulvruchten bevatten vezels, eiwitten en ijzer. Maar vaak weten we helemaal niet hoe we gerechten met peulvruchten moeten maken. In Nederland komen we vaak niet verder dan de bruine bonen van Bartje. Maar met peulvruchten kan je veel meer en ze zijn ook nog eens makkelijk aan gerechten toe te voegen. Zoals in de groentesoep van de Italiaanse schoonmoeder van de broer van Rose. Dat is je standaard groentesoep met een flinke hand linzen erin. Ze kookt er wat pasta bij en het resultaat is een makkelijk te maken, goed gevulde soep die enorm voedzaam én betaalbaar is. Probeer bijvoorbeeld dit lekkere recept voor Linzensalade met geitenkaas.

Heb jij ook nog tips? Wat zijn jouw gezonde keuken foefjes? Deel je kennis!

Op zoek naar lekkere recepten, snuffel dan eens tussen de recepten van o.a. Rose, Joyce, Rhodé en Natasje. Voor bijvoorbeeld een curry van Rose, een zomerse salade met watermeloen of een vegan chocolade mousse.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.