De laatste dagen voor de Vrouwentriathlon. We vinden het nu wel spannend worden hoor, want samen met een hele groep lezeressen doen wij mee. Voor veel van hen is dat de eerste triathlon en daarom schrijven we al een tijdje blogjes met tips. Vandaag een kleine tip die een groot verschil kan maken: triathlonveters en natuurlijk onze triathlon checklist.

Beeld je even in, je bent in Beesd bij de triathlon, je hebt dus alles gedaan wat je moet doen, kwam op tijd om je spullen klaar te leggen en het parcours te verkennen. Je hebt alles gedaan waar wij over schreven én meer. Je zwemt, je wisselt, je fietst, komt aan bij het parc fermee, trekt je fietsschoenen uit, pakt je loopschoenen. De tijd tikt door, je vrienden moedigen je aan. Je schuift de schoen aan je voet en trekt je veters strak, legt er een knoop in en….. Ho stop! Veters? Gewone standaard veters? Dat kan sneller hoor.

Tijdens triathlons kan je de mooiste spullen zien. Van die speciale fietsen met een ligstuur. Gesloten achterwielen voor extra aerodynamica of hoge velgen. Helmen met een puntje en zo’n vizier en natuurlijk wetsuits, triathlonpakken en andere kleding. Voor ons is dat allemaal een beetje overbodig, we doen immers voor de lol met de vrouwentriathlon mee. Maar er zijn een aantal handige hebbedingen die niet extreem veel kosten, maar wel verschil kunnen maken.

Rose doet met de triathlon haar Nike Free Flyknit aan, bij die schoenen hoef je je veters niet los te maken om ze aan en uit te doen. In de bovenschoen – die van gebreid materiaal lijkt te zijn gemaakt – zit genoeg rek om hem zo aan en uit te trekken. Dat scheelt de tijd voor het strikken van je veters.

Een goedkopere oplossing is het gebruiken van elastieken triathlon veters, die kan je van te voren goed doen en tijdens je wedstrijd hoe je niet te strikken. Deze veters kosten iets van twaalf euro en zijn te koop in verschillende kleuren.

 

 

Triathlonchecklist

Heb jij nog vragen over de triathlon of its wat je wilt checken? Laat het ons weten, dan zoeken we het in de laatste week voor beesd nog voor je uit! En vergeet niet wat rust te nemen hè, dan sta je fit aan de start. En als je je tas pakt, check onze triathlon checklist nog even, dan vergeet je niets

Zwemmen

triathlonpak (test het nog even in het water, laatste kans!)
zwembrilletjes (dus ook een reserve brilletje)
badmuts (al krijg je de verplichte roze ter plekke)
wetsuit (optioneel)

Fietsen

je fiets (ja Rose is hem wel eens vergeten)
helm (zonder mag je niet starten)
fietschoenen
windstoppertje (optioneel en niet nodig bij warm weer)
armstukken (optioneel en niet nodig bij warm weer)
fietspomp (als je rond de zeventig kilo weegt: 8 bar in je banden)
bidons
voeding (bij langere triathlons)
zonnebril

Hardloopspullen tijdens triathlon

schoenen
sokken (optioneel)
snelle veters
voeding (bij langere triathlons)

Overige triathlonbenodigheden

twee handdoeken (kleedje voor spullen, drogen van voeten)
racebelt met startnummer
racenummer/chip (niet bij elke triathlon)
hartslagmeter
zonnebrand (optioneel, we zulen minder dan een uur sporten)
Licentie (als je die hebt)
Stoere Vrouwen Sporten trui of t-shirt om te laten zien tot welke tribe je behoort

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.