Wat zijn de beste racefietsbanden voor jouw racefiets?

goede racefietsbanden op racefietsen

Als we het hebben over fietsbanden, willen we eerst wat mythes uit de weg werken. Want hoewel de profs op de lichtste banden met de minste weerstand rijden, zijn die banden niet per definitie de beste band voor ons.

Ken je ze? Van die mensen op een superdure racefiets met daarop precies hetzelfde materiaal als de profs? Hele lichte tandwielen en een keihard carbonnen zadel. Natuurlijk horen daar dezelfde banden als de profs bij. Met een totaal glad profiel. Die zo licht mogelijk zijn en de minste rolweerstand hebben. Hoewel dat natuurlijk hele goede banden zijn, is het niet de band die ik de gemiddelde hobbyfietser aanraad. Kies liever een band die bij jou past en niet bij de beste klimmers, sprinters of tijdrijders van de wereld.

>>Lees ook: Op deze manier maak je van je toertocht een weekend weg

 

De beste fietsband voor je racefiets

Natuurlijk is de beste band die je kunt kopen een lichte band met weinig weerstand. Met maximaal grip op de weg, zonder langzaam te zijn. En natuurlijk is die band gemaakt van antilek materiaal wat het zowel in de warme zomer als de koude winter goed doet.

Onnodig te zegen dat die band niet bestaat. Elke band heeft een andere goede eigenschap. En voor elk soort fietser is er wel een band. Daarom is het belangrijk dat je bij het kiezen van je racebandjes kijkt naar je eigen fietsgedrag.

Ben je een mooiweerfietser of rij je het hele jaar op je racefiets? Blijf je keurig op het asfalt of schuw je een strookje met kasseien of een onverharde boerenweg niet? Maar ook: ben je handig of heb je geen idee hoe je een band moet vervangen. En tot slot: rijd je gewoon rondjes voor je plezier of pak je zo nu en dan ook een wedstrijdje mee?

>>Lees ook: Je conditie opbouwen op de racefiets met deze tips

 

Voorkom lekrijden

Voor de meeste hobbyfietsers die ik spreek is grip heel belangrijk. En lekrijden, want niemand heeft zin in een lekke band. De dunner, lichter en sneller een band, de groter het risico om lek te rijden. Om dat uit te leggen, wil ik je de doorsnede van een racefietsband laten zien. Ik heb gekozen voor één van mijn favoriete banden. De Continental Grand Prix 4 Seasons band. (lees verder onder afbeelding)

doorsnede van de beste racefietsband voor op de racefiets

Doorsnede racefietsband

De basis van een fietsband wordt gemaakt van een soort geweven materiaal. Bij goedkopere banden is dit gemaakt van nylon. Duurdere banden gebruiken katoen of zelfs zijde. Dit materiaal bepaalt voor een groot deel de rolweerstand en de lekbestendigheid van je band.

Over de basislaag komt een laag rubber. De dikte van deze laag verschilt per band. Een lichte snelle band heeft een dunnere laag dan een wat zwaardere trainingsband. Banden die er op gemaakt zijn niet snel lek te gaan, hebben hier een dikkere rubberen laag.

De volgende laag is gemaakt om je te beschermen tegen een lek. Het is de een na laatste laag. Bij goedkopere banden bestaat deze laag uit een enkel laagje materiaal. Een duurdere band heeft hier twee laagjes.

>>Review Gore-tex regenjasje met shake dry technology

 

Het rijgedrag van je fietsband

De uiteindelijke laag is het materiaal dat in aanraking komt met de weg. Deze laag is ook gemaakt van rubber, maar het is dikker dan eerdere lagen. Bij sommige banden is deze laag helemaal glad gemaakt, terwijl anderen een patroon hebben.

Is deze laag gemaakt van zacht materiaal? Dan slijt je band sneller. Een band met een hardere laag zal minder snel lek rijden, maar heeft net wat minder grip.

De samenstelling van deze laag rubber is net zo geheim als het recept van Coca Cola. Elk bandenmerk doet met deze zijn eigen ding om de kwaliteit en het rijgedrag van de band te optimaliseren.

>>Lees hier Alles over Marianne Vos

 

Verschillende soorten racefietsbanden

De lagen van de band bepalen dus hoe snel je lek rijdt en hoeveel grip of rolweerstand de band heeft. Maar dat is niet alles. Het soort band is ook van belang. Je kunt racefietsbanden onderverdelen in drie soorten: clinchers, tubes en tubeless.

 

Clincher racefietsbanden

Grote kans dat je dit soort banden op je fiets hebt. Het is het standaard buitenbandje wat je in combinatie met een binnenband gebruikt. De band die ik in mijn uitleg gebruikte is zo’n band. Een clincherband haakt zichzelf een beetje vast in je velg. Het voordeel van deze banden is dat ze erg makkelijk in gebruik zijn. Je kan makkelijk een bandje verwisselen. Daarnaast zijn ze niet te duur.  (lees verder onder afbeelding)

doorsnede draadband als beste racefietsband

 

Er zijn twee soorten clincherbanden: de draad- en de vouwband. Het verschil tussen deze banden zit ‘m in het randje dat zich vastklemt in je velg. Bij een draadband is dat – zoals de naam al zegt – gemaakt van draad. Dit zorgt er voor dat je je band niet op kunt vouwen. Een draadband is net wat zwaarder dan een vouwband. Maar deze band heeft als voordeel dat hij goedkoper is. Een vouwband heeft naast het gewicht nog een ander voordeel: je krijgt hem makkelijker om je velg. Op de afbeelding hieronder zie je de draadband versie van mijn favoriete band. Als je die vergelijkt met de andere band zie je dat er een kabel van kunstoog door de ene loopt waar de ander een soort ijzerdraad gebruikt. (lees verder onder afbeelding)

 

tubes banden voor op de racefiets

 

Wat zijn tubes voor banden?

Heb je ooit gekeken bij de fietsen van de profs? Hoge carbonnen velgen met van die mooie banden met soms een lichte zijkant. De velg heeft niet zo’n zilverkleurige rand voor je remmen en de banden sluiten ontzettend mooi aan op de velg. Deze renners rijden met tubes. Dat zijn banden waar de binnen- en buitenband één geheel zijn.
Deze banden worden in de velg vastgelijmd. En hier zit ook het voordeel voor de profs. De velgen die je bij tubes gebruikt, zijn lichter en de banden ook. Daarnaast hebben tubes, door de manier waarop ze gemaakt zijn, een heerlijk rijgevoel. Het allerbelangrijkste voordeel zit ‘m in het lekrijden. Op tubes kan een renner een soort van doorrijden als de lucht uit de band is. De band komt namelijk niet los van de velg. Hierdoor kan je zo ver mogelijk komen tot de volgwagen er is.

Alleen hebben ze ook een nadeel: als je zelf niet zo handig bent, heb je een mechanieker nodig om je band in je velg te plakken. Deze banden zijn een enorm gedoe. (lees verder onder video)

>>Hoe komt het dat je in de winter langzamer fietst?

 

Tubeless fietsbanden

Sommige fietsers, vooral mountainbikers, rijden zonder binnenband. Als ik heel eerlijk ben, krijg ik dit concept niet goed in mijn hoofd. Het zijn namelijk banden die op clincherbanden lijken. Maar doordat hij zo dicht op de velg zit, komt er geen lucht uit. Dit kan omdat het speciale banden en velgen zijn. Het voordeel van tubeless rijden zit hem in het gevoel. Ze rijden comfortabel. Maar perfect zijn ook deze banden weer niet. Voor een klein lek heb je speciaal spul wat je band van binnen uit reageert. Maar rijd je flink lek? Dan kan je niets meer. Ook heb je voor dit soort banden een speciale pomp nodig.

>>Hoe heten al die onderdelen van een racefiets?

 

Wat zijn de beste racefietsbanden?

Dit ga je misschien niet geloven. Ik rijd zelf niet met de banden die ik aan iedereen aanraad. Dat zit zo: voor een commercial waar ik in zit waren witte bandjes op mijn racefiets nodig.  Die banden zitten nu nog steeds op mijn fiets. En ik moet eerlijk bekennen dat het hele nette banden zijn. Dus deze banden – de Vitoria Zafiro Pro – kan ik je zeker aanraden. Helemaal als je, net als ik, een witte fiets hebt. Ze rijden fijn, gaan lekker om de velg en slijten zo te zien niet eens zo heel hard. (lees verder onder afbeelding)

racefiets met witte racefietsbanden op rode asfaltweg

 

Toch blijft de absolute favoriet de Grand Prix 4 seasonband van Continental. Met deze band is Continental er in geslaagd de balans tussen een lage rolweerstand en een stevig materiaal te perfectioneren. Het is een lichte band die het goed doet in alle seizoenen. En wat ik extra fijn vind: er zit een slijtage indicator op de band. Twee kleine gaatjes. Zijn die niet meer zichtbaar? Dan is het tijd je racefietsbandje te vervangen. Ik rijd er gemiddeld een jaar op. In het voorjaar gaan de nieuwe banden op mijn fiets en in de winter rijd gebruik ik ze op de Tacx.

Bike radar heeft tien verschillende fietsbanden getest op rolweerstand, lekbestendigheid, gewicht, rijgedrag en dat soort dingen. Hun favoriete clincher was de Michelin Power Competition. Volgens hen is de band niet overdreven dun en kan hij tegen een stootje. Maar vooral rijdt hij lekker met weinig weerstand.

Welke banden heb jij op je racefiets zitten?

 

>>Krachttraining voor wielrenners
>>De meest gemaakte fouten van beginnende fietsers en tips om ze te voorkomen

 

vourwen fietskleding voor op de racefiets

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.