oude racefiets voor een gele muur

Als je een nieuwe racefiets wilt kopen, stap je in een wereld van nieuwe termen. Want weet jij wat de groep, de shifter of het crankstel is? Veel vrouwen vinden al die technische onderdelen maar niets. Zij laten de keuze aan hun partner of de verkoper over.  Jammer, want met een beetje kennis kan je zelf de beste koop uitzoeken. Dan heb je de fiets die het beste bij je past.

Omdat wij fietsen niet zo ingewikkeld meer vinden – we rijden al wat jaartjes mee – zullen we de komende tijd wat meer aandacht aan technische fietszaken besteden. Te beginnen met… De Groep

>> Lees ook: Hoe heten al die onderdelen van een racefiets?

 

Wat is de groep op een racefiets?

“De wat?” vraag je je nu misschien af. Wij wisten eerst ook nog niet wat een groep was. Toch is “En welke groep zit erop?” zo’n beetje de standaard vraag als je met fietsers over je nieuwe fiets praat. Met ‘de groep’ worden de bewegende delen, zoals de tandwielen, versnellingen en remmen bedoelt. En groepen heb je in verschillende prijsklassen.

Onder racefietsers geld vaak het idee dat duurder beter is. Maar koop jij je eerste fiets? Dan is een beginnersgroep of ene mooie middenklasse groep goed genoeg. Misschien zelfs beter. De goedkopere groepen zijn gemaakt van zwaarder materiaal. Daardoor gaan ze langer mee.

>> Lees ook: Wat zijn de beste racefietsbanden voor jouw racefiets?

 

Versnellingen

Een sportieve fiets heeft veel meer versnellingen dan een stadsfiets. Hierdoor kan je veel lichter trappen als je bijvoorbeeld een berg op rijdt, maar ook een stuk zwaarder, zodat je met de wind in de rug heel hard fietsen kan. Maar nog belangrijker: tussen dat allerlichtst en hele zware zitten heel veel tussenstapjes. Daardoor kan je altijd wel lekker trappen en houd je het langer vol.

Het aantal versnellingen is het aantal tandwielen bij je achterwiel keer het aantal bladen bij je voorwiel. Bladen zijn die grote tandwielen bij je pedalen. Fietsen met twee bladen voor heten een compact of dubbel en fietsen met drie bladen voor, worden een triple genoemd. Als je uitgaat van tien tandwielen achter en drie voor heb je dus 30 versnellingen, rijd je met een dubbel of compact? Dan heb je er twintig.

>> Lees ook: Gereedschap voor de racefiets: wat moet je nou écht hebben?

 

Triple of compact

Onder fietsers – of eigenlijk mannelijke fietsers – heerst wel eens een dingetje waarbij ze zeggen dat een triple not done is. Zij worden daarmee liever niet gezien. Dit komt doordat de profs dat ook niet doen en voor veel mannen is het belangrijk zoveel mogelijk op de profs te lijken. Daarom kiezen zij voor een compact. De grap hiervan is dat profs met een dubbel fietsen en niet een compact. Hun kleinste blad voor is een stuk groter dan bij een compact en ze trappen daardoor zelfs in de lichtste versnelling nog een stuk zwaarder.

Je begrijpt dat wij om die reden erg moeten lachen om mannen die beweren dat een triple niet kan of voor mietjes is. Wij vinden een triple helemaal okay, je kan ermee fietsen op het vlakke en in de bergen zonder al te veel aan je fiets te hoeven sleutelen. We zo lekker dus. Vooral in een land als Nederland waar je veel op het vlakke rijdt en af en toe in het Zuiden een klimmetje pakt.

>> Lees ook: Wel of geen bretels aan je fietsbroek?

 

Welke groep op je racefiets?

Een groep kan je krijgen van verschillende merken en verschillende kwaliteiten. Het bekendst zijn de groepen van Shimano. Maar ook Sram en Campagnolo worden veel gebruikt. Al deze merken hebben een aantal verschillende groepen die elk een andere prijs hebben.

De prijs van een groep wordt bepaald door de kwaliteit en het gewicht. De goedkoopste groepen zijn zwaarder en van een mindere kwaliteit, daardoor schakelen ze net wat minder direct of slijten ze wat sneller.
Groepen die wat duurder zijn, wegen net iets minder en zijn gemaakt van materiaal wat langer mee gaat. En de techniek is ook wat beter, schakelen gaat wat soepeler daar door.
De duurste groepen zijn extreem licht, die zijn echt gemaakt voor profrenners die zo snel mogelijk bergen over willen fietsen tijdens wedstrijden. De allerduurste groepen schakelen electrisch. Dan hoe je alleen maar op een knopje te drukken.

Maar niets is zoals het lijkt in het fietsen. Want die goedkopere groep van nu, was tien jaar geleden de topgroep. Inmiddels is het materiaal en de techniek verbetert en zijn de duurste groepen nog beter geworden. Maar de techniek van wat vroeger de topgroep was wordt nu nog gebruikt. Goedkopere groepen zijn daarom niet slecht en ook niet onveilig. En laat niemand je vertellen dat dat zo is.

>> Lees ook: Met je blote billen in een fietsbroek?!

Dura-ace tandwielen slijten sneller

Duurdere onderdelen zijn gemaakt voor profrenners die toch regelmatig de boel vervangen. Wij zijn hobbyfietsers met een beperkt budget en gaan voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding en dat is vaak de groep in het midden. Die is gemaakt van een goede kwaliteit materiaal, maar net wat minder licht dan de topgroepen. Bij Shimano is die groep de 105, daar onder zitten nog Tiagra en Sora en erboven zitten nog de Ultegra en Dura-Ace groepen.

Hetzelfde gaat op bij de groepen van Sram en Campagnolo. Bij die merken hebben ook groepen met de beste prijskwaliteitsverhouding voor hobbyfietsers. Is een fiets met die groepen nog net iets te duur voor je? Dan kan je misschien een tweedehands fiets nemen, maar beginnen met een fiets met Tiagra erop kan net zo goed. Je zal in het begin toch niet merken of het lekkerder schakelt en veilig is Tiagra toch wel.

>> Lees ook: Deze fietsshirts wil je niet missen!

 

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar FuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Hoodie Veloist – leuke kleding voor fietsvrouwen

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

10 Comments
      1. Een triple voor watjes? Flauwekul.. is helemaal afhankelijk van het vermogen wat je weg kunt trappen en dus van hoe goed je getraind bent en of hoe groot je motortje is…. Zou alleen maar oerdom zijn om kostte wat het kost op een dubbel te willen rijden omdat de profs dat toevallig doen. Btw ik fiets zelf op een dura-ace dubbel en in het hooggebergte afhankelijk van de afstand van de cyclo met een compact. Met een dubbel kom ik elke berg wel op, maar soms is het slim mn bij langere afstanden om te kiezen voor een compact en of bergverzetje. (tegengaan verzuring)

  1. Ik heb jaren op een triple gereden (7 jaar op een instapmodel damesfiets van Red Rose), heerlijk! En helemaal leuk om een vent ‘te chicken’ op m’n kleinste blaadje voor op de Eyserbosweg. Ik heb nu een compact (Specialized Ruby met Ultegra 50/34 voor, 11 speed 11-32 achter) en was bang dat ik de heuvels rond Arnhem niet meer op kwam. Gelukkig is dat zeker niet het geval, ik heb zelfs het gevoel dat ik ongeveer hetzelfde bereik heb! Nu nog testen in de bergen komend jaar…

    1. Een triple en een compact hebben ook hetzelfde bereik, daarom is het ook volkomen misplaatst als compactrijders triples te min vinden

  2. Allereerst wil ik zeggen dat ik dit een leuke site vind en ook zelf nog wel wat kan leren hier. Ik verwijs dan ook mensen (vooral vrouwen) in mijn omgeving hiernaar door. Vooral vrouwen die te niet graag naar mannen luisteren wat betreft fietszaken 😛
    Soms komt de zelfde info van een andere bron beter over. Soms is het gewoon duidelijker geschreven.

    Ik moet wel even reageren op dit stuk. Dat (voornamelijk) mannen graag maar met twee bladen voor rijden is vooral omdat 3 te zwaar is en als je gaat klimmen is elke 100gr te veel om omhoog te gaan. Daarnaast staat je crank dan ook wijder uit, wat ook niet prettig is voor de meesten.
    Dat het compact crankstel nu opkomt is voornamelijk door de 10/11-speedgroepen, waardoor een triple eigenlijk overbodig is geworden. Het zal misschien zelfs gaan naar 1 blad voor en 11 achter in de komende jaren.

    Vroeger was je een ‘watje’ met een triple of compact, tegenwoordig wordt die laatste meer geaccepteerd. En ja, ook profs rijden met compact crankstellen hoor, echt waar. Waarschijnlijk met 50/36 of misschien 39. Vroeger was stoempen heel normaal, tegenwoordig is het toch koffiemolentje.

    Al met al moet je gewoon lekker zelf doen wat voor jou het beste/lekkerste is. Iedereen is anders en moet zich vooral niet laten leiden door wat anderen doen.

    Als laatste, als je niet wil dat ‘wij’ over vrouwen generaliseren, doe het dan zelf ook niet. Lacherig doen over dat mannen graag op profs willen lijken is net zo sneu als iemand met een triple minder vinden.

    1. Soms jan is het leuk de draak te steken met mannen, ze zijn prachtig zoals ze zijn en de meeste vrouwen zijn dol op ze, maar het zijn ook mannen en dat zijn wij niet, daarom maken we graag grapjes over stereotype mannelijke gedragingen, net zoals mannen dat over vrouwen doen.

      Als je goed had gelezen – in plaats van het heel persoonlijk te nemen wat we schrijven – had je gezien dat we zeggen dat er onder mannen ‘wel eens’ een dingetje heerst. Daarmee zeggen we dus dat er mannen zijn die, maar niet dat elke man zo is.

      Overigens vind ik je verdere bijdrage nuttig hoor, dank daarvoor.

      Rose Mentink

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.