De meeste fietsers balen als de herfst haar entree maakt. Logisch want het is sneller donker, het wordt wat frisser en de wind steekt zijn kop op. Allemaal zaken waar een beetje fietser niet op zit te wachten. Maar is die herfst wel zo erg? Of is het juist de tijd om echt te trainen? 6 simpele stappen om te genieten van fietsen in de winter. Begin vandaag nog!

Toen ik net begon met fietsen schrok ik me rot toen de herfst kwam. Ik ben niet het soort fietser wat voor haar lol met de kop in de wind rondrijdt en wonend in Noord Holland was er geen ontkomen aan. En hoewel alles trainbaar is, ben ik héél slecht in fietsen als het waait. De moed zakt me echt in de schoenen. Of ik fiets met de wind mee en neem de trein naar huis. Zo’n fietser ben ik.

Het zou dat eerste jaar een lange winter worden, eentje met sneeuw, ijs, regen en wind. Dus ik kocht een Tacx. Met die trainer kon ik thuis voor de buis toch nog wat trainingen afwerken. Maar toen ik in het voorjaar de eerste echte ritjes met andere fietsers weer maakte, kwam ik er achter dat ik het helemaal niet goed had aangepakt. Ik was niet fit en het fietsen viel mij zwaar. Het groepje kon ik niet bijhouden, leek geen kracht in mijn benen te hebben en keek scheel achter mijn zonnebrilletje, zo zwaar had ik het. En ik heb meerdere keren moeten lossen en voelde me een enorme loser.

Het is tijdens die ritjes dat ik besloot dat nooit meer te laten gebeuren. Het jaar erna heb ik het totaal anders aangepakt en mijn succesformule gevonden. Ik kwam sterker uit de herfst en de winter dan ik erin ging en had ook veel nieuwe dingen geleerd op de fiets. Sindsdien zijn de herfst en winter mijn favoriete seizoenen.

 

Rust na de fietszomer

Hoewel je van training beter wordt, is het voor elke fietser belangrijk om ergens in het jaar een rust periode in te bouwen. Een week of twee niet fietsen zet je teller op nul en zorgt ervoor dat je weer gretig wordt. Die gretigheid zorgt er bij mij voor dat ik – weer of geen weer – even naar buiten wil. Ik ga niet op vakantie in de herfst, wel laat ik de fiets even staan.

 

Afwisseling en uitdaging voor fietsers

Schaatsen is populair onder fietsers, veel van hen gaan dat in de winter doen. Tegen de tijd dat het fietsen op de weg wat minder aantrekkelijk wordt, gaan de schaatsbanen weer open. En schaatsen kent zeker voordelen voor fietsers, zo is het een echte krachtsport die ervoor zorgt dat je lekker bezig blijft, je conditie goed wordt én dat je benen veel sterker worden. Maar ook mountainbike of baanwielrennen maken van de winter echt een supergave tijd.

>> Lees ook: Aquaspinning, niet suf maar de ultieme wintertraining voor fietsers

Vrienden die met je fietsen in de winter

Ik heb vrienden waarmee ik lange zomerse tochten maakte of Alpentoppen mee op reed en ik had vrienden die ik zie zodra er sneeuw ligt, het waait, ijzelt of ander heftig weer is. Met deze laatste vrienden overleef je de winter goed. Zij willen ook naar buiten als het koud is en bellen me als ze een dag vrij hebben. Deze vrienden zorgen ervoor dat ik in de winter lekker blijf fietsen. Ik doe het bij hen ook. En elke keer als we hebben gefietst en we pijn aan onze handen en tenen hadden van de kou, kijken we elkaar aan en zeggen we: gaaf hè?

>> Lees ook: Fietsen in de winter met de juiste kleding

 

De Tacx als wintertraining voor fietsers

Onmisbaar voor elke liefhebber van de racefiets is De Tacx, met deze indoortrainer waar je je fiets in kan zetten en die weerstand geeft kan je binnen trainen. De Tacx is volgens mij niet geschikt voor echte lange trainingen, maar kan heel goed gebruikt worden om je trapfrequentie, techniek en kracht te trainen. Maar ook is de Tacx lekker op donkere winteravonden. In de winter is het zo vroeg donker en zo koud dat je niet elke dag even de fiets kunt pakken.

Ondanks dat ik graag buiten en in de bossen ben tijdens de herfst- en wintermaanden gebruik ik mijn Tacx ook veel. Een paar avonden per week zit ik er op om een interval- of techniektraining af te werken. Soms kijk ik een film terwijl ik op de Tacx zit. Mijn gouden regel is: heb ik tijd om overdag te fietsen? Dan ga ik naar buiten, maar lukt het niet? En heb ik ook geen andere training gedaan? Dan stap ik op de Tacx.

Mijn Tacx kocht ik tweedehands, ik weet niet meer wat ik er voor betaalde. Maar je kan al een fietstrainer kopen voor iets meer dan €100 euro.  En met de trainingen die wij deze winter online gaan zetten, fiets je die er zeker uit. Let wel even op dat je band tien keer harder slijt in de Tacx, ik heb een reservewiel met een speciaal Tacx-bandje wat haast niet slijt, maar een gewone oude band werkt ook.

>> Lees ook: Fit in de winter met intervaltraining op de Tacx

 

Op fietsvakantie

Profs gaan niet voor niets op trainingskamp in een warm land. Ze moeten zich weer optrainen na de winter. En hoewel dat tot en met december uitstekend in Nederland kan, kiezen zij ervoor om in januari en/of februari warmere oorden op te zoeken. Het is in die maanden vaak nog wat kouder in Nederland en hoewel het voor hobbyfietsers zoals ik prima fietsen is, zijn profs beter af met urenlange duurtrainingen in warm weer. Daarbij kunnen ze in andere landen ook trainen in de bergen en zich echt volledig voorbereiden op het seizoen.

Rijd je geen wedstrijden? Dan is een trainingskamp wat overbodig, maar een weekje weg? Daar is zeker niets mis mee! Sterker nog, het kan je net de energie geven om de laatste wintermaanden door te fietsen. Er zijn genoeg bedrijven die zulke reizen organiseren. Zodat je kunt overwinteren op de fiets in Andalusië, op Gran Canaria of op Mallorca.  Ik vind een vakantie in het voorjaar wel zo lekker, in de zomer hoef ik niet persee weg, dan heb ik de zon in eigen land en kan ik op avontuur met mijn fiets. Daarbij is het dan lekker rustig, de helft van Nederland zit dan al in Spanje en Frankrijk.

>> Lees ook: Overwinteren op de fiets

 

Einde winter? Train je tempo op de racefiets!

Na een lange winter met veel spelen en spelen in de bossen is het voor mij even tijd om streng te zijn. Van het fietsen op mijn crosser blijf ik fit en sterk, maar mijn tempo is er wel een beetje uit. Daarom ga ik vanaf maart weer actief bezig met mijn tempo. Ik vraag dan meestal een vriend van me of hij tijdens een training net iets harder wil rijden dan ik fijn vind. Niet keihard, maar gewoon een beetje vlotter. Dat probeer ik in zijn wiel zo lang mogelijk mee te rijden. Zo went mijn lichaam weer aan snelheid. Intervaltrainingen hoef ik voor mijn conditie niet te doen, want tijdens de wintermaanden was ik in het bos te vinden en met al die heuveltjes was daar interval genoeg.

Heb jij nog tips voor de wintermaanden? Deel ze met ons, onder dit bericht of in onze Facebook-groep voor fietsvrouwen. 

 

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar FuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

6 Comments
  1. Ik merk de laatste weken inderdaad dat ik “zware poten” heb, dus nu even een paar weken rust.
    En dan toch in stap 2 het ijs op. Voor het fietsen is het jammer dat het herfst is, maar ik ben ook weer dolblij dat ik het ijs op kan!

    1. het zelfde aantal dagen als in de zomer, dat wisselt van 4 tot 5 keer per week. Daar zit fietsen, buitenspelen, krachttraining en hardlopen bij. Toen ik nog alleen maar fietste reed ik drie keer per week buiten en twee avonden even binnen, op de dagen waarop ik binnen trainde deed ik ook wat krachttraining.

  2. Goed beschreven!
    Als echte Noord Hollander houdt ik van de wind. Bijvoorbeeld naar Wassenaar met windkracht 6 tegen en dan terug door de duinen met westenwind in de rug.
    Aankomend weekend begint voor onze OZAL groep ( Op Zondag Altijd Lol ) het MTB seizoen, terwijl op woensdag nog op de racefiets wordt gereden.
    Meestal doe ik nog een ritje van rond de 120 km alleen.
    En schaatsen?
    Tja, schaatsen!
    Kan er een boek over schrijven.
    Heb ik ook gedaan.
    Google maar Helletocht 86?

  3. Leuk, handige tips! Zelf ook erg fan van het trainen van spiergroepen die je op de fiets wel gebruikt maar niet traint, zoals de onderrug. Wanneer je hier in de winter aandacht aan besteed zul je in de lente en zomer minder snel last van je rug krijgen tijdens het fietsen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.