Fietsen leuk en gezond? Jazeker, daarom pakt Rose de fiets ook veel voor woon-werkverkeer.

Steeds meer mensen stappen op de fiets en dat gebeurt wereldwijd. Logisch, omdat fietsen leuk en gezond is. Een sportieve fiets is een goede investering, zowel in jezelf en je gezondheid als het milieu en je portemonnee. Door dagelijks woon-werk te fietsen beweeg je genoeg en spaar je jezelf de reiskosten uit. Maar fietsen is vooral leuk als hobby of sport, want op de fiets kun je elk weekend weer op avontuur. In onze serie ‘Beginnen met …’ – yoga en hardlopen hebben we al gedaan – kijken we nu naar de fiets.. En vandaag beginnen we met redenen om te beginnen met fietsen.

Van fietsen krijg je sterke benen, lekkere ronde billen, een killer conditie en een blos op je wangen. Voor mensen met een beetje overgewicht is het naast wandelen dé manier om te beginnen met bewegen. Maar ook voor andere beginnende sporters is het een leuke manier om een actief en sportief leven te hebben.

 

1. Fietsen is net vakantie

Toen ik jaren geleden besloot een echte racefiets te kopen, had ik geen geld voor een vakantie meer. Daarom ging ik met mijn fiets op avontuur, samen met een vriendin. We ontdekten onze eigen provincie, dronken koffie bij boerderijen, ontdekten boerenwinkeltjes en de mooiste wegen. We kwamen op plekken waar we anders nooit zouden komen. Zo name we de trein naar een willekeurig station en fietsten vanaf daar terug naar Amsterdam en we deden mee met kleine toertochten in verschillende delen van het land.

>> Lees ook: Met je blote billen in een fietsbroek?!

Mijn fiets was misschien wat duur, maar die zomer had ik de beste vakantie in eigen land en in het najaar en winter ging ik rustig verder. Een nieuwe wereld ging voor me open en ik genoot er enorm van. Op de fiets kom je nog eens ergens en omdat je in de buitenlucht bent ruik en ervaar je de omgeving en de seizoenen echt. Hierdoor is fietsen meer dan een sport, het is een actieve vorm van sightseeing.

 

fietsen of de sportschool?

2. Als fietser hoef je niet naar de sportschool

Sterker nog, je hoeft er geen eens extra tijd voor vrij te maken. Als je meer wilt bewegen is een goede fiets de kans om van je woon-werk rit een sportmoment te maken. Er zijn veel fietsers die dat doen en op die manier dagelijks 40 of 60 kilometer bij elkaar rijden. Heb je een beetje goede fiets? Dan is dat echt goed te doen.

Ik heb het een tijd gedaan toen ik in een dorpje vlakbij Amsterdam werkte. De afstand was niet zo groot, maar ik bewoog wel meer dan ik zou hebben gedaan als ik in het bushokje had staan wachten op zittend vervoer.

Woon-werk fietsen vraagt wel om wat voorbereiding. Ik nam op maandag een zooi schone t-shirts mee naar mijn werk en had ter plekke wat speciale doekjes om me op te frissen. Op vrijdag ging alles mee terug naar huis en gooide ik het in de wasmachine. Er zijn werkgevers die zo enthousiast zijn over de woon-werk fietsers onder hun personeel, dat ze voor een douche gelegenheid zorgen. Dat zouden er meer moeten doen vind ik. Maar tot die tijd kan je met doekjes, deo en schone kleren nog best ver komen.

>> Lees ook: Plassen als je op de fiets zit

 

3. Fietsen is goed voor je hart

Net als alle andere duursporten overigens. Een vriend van me is cardioloog, eigenlijk zou ik het hem eens precies moeten vragen hoe het zit. Iedere keer als ik hem spreek zit hij op de fiets, is van plan het te doen of komt hij net terug. Als ik hem vraag waarom hij zoveel fietst is zijn antwoord simpel: “Het is goed voor me.” En ik geloof hem daarin.

Waar je in de sportschool met gewichten vooral een mooier uiterlijk krijgt, draagt fietsen – samen met andere duursporten – bij aan je gezondheid. Zo is dagelijks een halfuur fietsen al genoeg om ervoor te zorgen dat je een betere conditie hebt en minder last hebt van een hoge bloeddruk. Het zorgt ervoor dat je bloed nog wat meer wordt rondgepompt en dat afvalstoffen beter worden afgevoerd. Hierdoor verklein je de kans op van die dichtslibbende vaten. Daarbij is fietsen ook nog eens goed voor de flexibiliteit van je bloedvaten. Er wordt zelfs gezegd dat mensen die regelmatig fietsen 50% minder kans hebben op een hartaanval. En natuurlijk doet elke duursport dat wel, maar dagelijks een halfuur of uur fietsen is makkelijker dan hardlopen. Een halfuur fietsen kan iedereen wel en bij vele andere sporten moet je daar naartoe trainen en loop je het risico met blessures te maken te krijgen.

>> Lees ook: Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

 

4. Fietsen is goed voor je spieren en gewrichten

Als je fietsers vraagt waarom ze voor fietsen hebben gekozen hoor je vaak dat ze aan een andere sport deden en een blessure kregen. Aan hun knieën bijvoorbeeld. Fietsen is een sport waarbij je je conditie traint en sterker wordt, zonder dat je je spieren en gewrichten enorm belast. Je hebt niet te maken met de impact van het hardlopen en ook niet met de risico’s van contactsporten zoals voetbal of rugby. Eigenlijk is fietsen – zolang je niet gaat freeriden of andere extreme dingen doet – een zittende, impactloze sport. Natuurlijk krijg je op de fiets ook wel te maken met pijntjes, zo hebben beginnende racefietsers vaak last van hun schouders en nek, maar dit is een kwestie van wennen en de goede houding. Rugpijn van het fietsen heeft vaak te maken met flexibiliteit en rompsterkte. Met een paar simpele oefeningen en de juiste houding op de fiets kom je daar ook wel overheen.

>> Lees ook: Minder spierpijn en een beter herstel door visolie en omega 3

 

van fietsen word je vrolijk

5. Fietsen is een echte workout 

Het is niet voor niets dat de laatste kilometers van een lange fietstocht zo zwaar voelen. Ik heb na een fietsdag soms moeite mijn fiets op te tillen. Mijn benen zijn zichtbaar aan het werk geweest, maar de rest van mijn lichaam deed ook mee.
Heb je ooit de benen van fietsvrouwen gezien? Daar kan geen sportschool tegen op. Fietsvrouwen hebben sterke gespierde benen en hun kuiten tekenen echt. In een jurkje, met een goede hak, ziet dat er te gek uit.

En dan heb ik het nog niet eens over fietsersbillen. Terwijl de hele wereld aan het squatten is, liggen fietsvrouwen en hun ronde billen in een deuk. Op de fiets gebruik je de spieren van je billen heel veel, bij elke pedaalslag opnieuw. Dus een uurtje fietsen is eigenlijk zoveel zoveel herhalingen aan de ene kant en zoveel aan de andere kant. Kan ge

en sportschool tegenop!

>> Lees ook: Mouwloze fietsshirts voor zomerse dagen

Op de fiets geniet je, train je je lichaam en werk je aan je conditie en gezondheid. Vooral op de mountainbike, want dan rijd je zo technisch en actief met je lichaam dat je zonder het in de gaten te hebben ook je hele bovenlijf traint. Toch gaan ook fietsers naar de sportschool en doen ze aan krachttraining, maar dat is om nog sterker te worden, zodat ze op een heuveltje of tegen de wind in net wat beter door rijden. Functionele training is dat.

 

6. Van fietsen word je vrolijk

Hoe het komt weet ik niet precies, maar ergens halverwege mijn fietstochtje voel ik me altijd weer stuiterfris. Mijn creatieve gedachten komen op gang en ik bedenk zo hele stukjes voor de site. Ik ga soms zelfs zingen en mijn lijf voelt onvoorstelbaar sterk. Ik kan dan zelfs een beetje overmoedig worden en nog een lusje aan mijn trainingsrondje plakken. Daar betaal ik dan later vaak voor, als ik scheef van de vermoeidheid op de fiets zit. Toch kan ik het niet laten, want op de fiets voel ik me zo onvoorstelbaar vrolijk.

Er wordt gezegd dat dit door dopamine en endorfine komt. Deze stofjes – die door te bewegen extra vrijkomen in je hersenen – zijn instant happymakers en veel sporters zijn er verzot op.

Maar er gebeurt ook nog iets heel anders in je lichaam. Iets waarvan ik denk dat het een stuk belangrijker is: door te bewegen verlaag je het stresshormoon wat in je lijf zit en hierdoor voelt het lichaam meer ontspannen. Dit heeft effect op je hele zijn, je lijf en ademhaling komen tot rust, maar ook je hoofd. Als ik in een rotbui op de fiets stap of met een probleem zit, kom ik meestal wel extra vrolijk terug én heb ik een oplossing. Dit komt doordat duursport en piekeren niet zo goed samen gaan.

Fietsen leuk en gezond óf zijn we endorfine junkies?

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze verslaafd aan sport zijn of niet sporters die zeggen dat sporters endorfine junkies zijn. Dat vind ik wat kort door de bocht en ik vind de woordkeuze ook erg negatief. Leuker vind ik de uitleg van Obese trainer Radmilo Soda. Toen ik hem interviewde voor een artikel in RunnersWorld magazine vertelde hij me dat we als kind lekker veel bewegen. We rennen en spelen. Naarmate we ouder worden doen we dat minder. En dan – als we rond ons 30e besluiten te sporten – gaan we weer bewegen en voelen ons ineens heel fijn. Veel beter dan voorheen, vrolijk en creatief. En het voelt zo goed dat we meer willen. Dat zijn de stofjes die vrijkomen, die stofjes zijn volgens Radmilo Soda geen extra die we toevoegen aan ons lijf, maar een tekort wat we aanvullen.

Het is op dat moment dat we door beweging weer terug komen in onze gezonde, actieve staat, die we als kind ook kenden. Inclusief de balans in onze hersenen. Of dit klopt weet ik niet, maar de verklaring van Radmilo staat me wel aan. Vroeger reed ik vrolijk rond op mijn BMX 2000 en tegenwoordig fiets ik in de bossen. En ik vind het een absolute aanrader.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

stoere vrouwen sporten fietskleding

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

6 Comments
  1. Het leuke aan fietsen is dat je nog eens ergens komt!
    Vaak kom je op plekken die je met de auto niet tegen komt en voor lopen te ver is.
    Ik geniet er ook altijd van ook al is het een E bike!

  2. Wielrennen is gewoon super! In een groep maar ook prima alleen te doen. Heerlijk om tegen de wind te fietsen met het idee dat je straks wind mee krijgt. De beste trainingen zijn de trainingen met regen! Dan heb je al helemaal een voldaan gevoel :). Hardlopen en zwemmen vind ik vaak toch wat minder gezellig!

    1. ja dat ben ik, een drama daarin en hoewel ik het inhoudelijk snap en weet, blijf ik het stug verkeerd typen. Zal het vaker aan jeanine laten lezen die is super met d’s t’s en andere zaken

  3. Waarom fietsen zo goed te doen / gezond is?
    Bij de fietsbeweging verkorten de beenspieren: een concentrische aanspanning. Dat wil zeggen dat de spier verkort bij aanspanning wat heel natuurlijk is.
    Bij statische aanspanning blijft de spierlengte gelijk; bij excentrisch verlengt de spier. Bij beiden treedt spierschade op wat iets anders is dan allen verzuring door inspanning.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.