Hardlopen en fietsen, gaat dat samen?

vrouw op racefiets bij hardlopen voor fietsers

Nu de avonden donker zijn en het weer soms wat guur, kom je minder aan fietsen toe. Om die reden doen veel fietsers in de winter een andere sport. Denk aan zwemmen, crossfit, schaatsen of zelfs hardlopen. Maar dat hardlopen, is dat wel goed voor fietsers?

Als fietser kreeg ik altijd te horen dat hardlopen in de winter echt niet goed voor je was. Beter kon je dan gaan schaatsen. Maar als hardloper hoorde ik juist dat ik er goed aan zou doen te gaan fietsen. Ik vond het altijd maar vreemd. Hoezo niet hardlopen als je fietst? Triatleten doen niets anders toch? Toch ben ik een tijd lang met dat verhaal mee gegaan. Ik heb er zelfs artikelen over geschreven. Een interview met een bewegingswetenschapper bijvoorbeeld. Daarin vertelde ik dat hardlopen te blessuregevoelig was en dat je als fietser beter kon gaan schaatsen. Of natuurlijk nog veel beter: lekker door blijven fietsen.

 

Hardlopen en fietsen: dezelfde spieren

Daar kijk ik tegenwoordig heel anders tegenaan. Ik fiets, ik zwem, ik loop hard en doe aan krachttraining. Ik train mijn volledige lijf en zorg ervoor dat de ontwikkeling van mijn kracht gebalanceerd is. En ik doe dat ik veel beter in staat ben mijn sporten te doen. Dat mijn lijf het beter aan kan. Fietsen en hardlopen gaat heel goed samen kan ik je vertellen. En gelukkig zijn steeds meer kenners het met me eens.

Ondanks dat de beweging anders is en je je spieren niet precies hetzelfde gebruikt, spreek je bij hardlopen en fietsen wel ongeveer dezelfde spieren aan: je bovenbeenspieren. Bij het hardlopen de achterkant en bij fietsen de voorkant van je bovenbeenspieren. En laat het nu bij training en spieren nu net zo zijn dat als je de voorkant traint je de tegenovergestelde spieren, ofwel de achterkant ook moet aanpakken. En vice versa. Dus houd je van fietsen en hardlopen? Ga ervoor! Pak op de winteravonden je hardloopschoenen en neem het weekend de tijd voor je fiets.

 

Beginnersschema voor fietsers die beginnen hardlopen

Voordat je als fietser gaat hardlopen is het belangrijk te weten waar je rekening mee moet houden. Als fietser heb je niet alleen een ongekende basisconditie, ook ben je gewend aan een flinke afstand in een zekere snelheid. De eerste rondjes hardlopen kunnen daardoor voelen alsof je nauwelijks een inspanning hebt geleverd. Maar niets is minder waar. Iedereen die begint met hardlopen, conditie of niet, heeft de kleine, korte beginnerstrainingen met minutenblokjes nodig. Hardlopen wordt vaak een blessure gevoelige sport genoemd. Dat is het niet. Wel hebben je spieren, pezen en gewrichten het wat zwaarder te verduren. Voor een fietser is dat een aandachtspunt. Fietsersbenen zijn sterk, maar krijgen nooit te maken met de klappen van het landen. Daarom is het voor fietsers extra belangrijk de tijd te nemen en misschien zelfs extra versterkende oefeningen voor je benen en voeten te doen. En weet: dat minutenschema bestaat om een reden. Volg het gewoon. Ik vind het hardloopschema voor beginners op de site van Sportarts Guido Vroemen erg fijn. Het bestaat uit minutenblokjes, maar vraagt je ook om per training te kijken hoe het gegaan is. Aan de hand van die conclusie bepaal je of je verder gaat.

 

 

Tips voor beginnende hardlopers

Rustig opbouwen – gebruik het schema van Guido, of anders het schema van de site van Run2Day

Goede schoenen – zelfs als je alle oefeningen doet, je kan wel wat extra gebruiken. Hardloopschoenen hebben demping en de juiste ondersteuning. Bij je lokale hardloopwinkel kunnen ze je goed advies geven. En woon je in Noord Holland? Ga naar All4Running, daar meten ze je schoenen aan zoals een goede fietsenwinkel je opmeet voor je racefiets.

Loopscholing – Techniek is alles. Het vergroot je loopplezier en het beschermd e tegen verkeerd gebruik van je spieren. Op de fiets kom je daar nog wel mee weg, bij hardlopen kan je door verkeerd te bewegen sneller pijntjes ontwikkelen.

Kies je ondergrond – Soms is het goed om op de weg te lopen, andere keren kan je beter terecht op het zachtere gras of het lekker beloopbare bos. Wissel dat af, dat is voor je spieren fijn. Niet alleen kan een zachtere ondergrond de klappen van de landing iets minder maken, ook word je gedwongen netjes te lopen. En train je heel veel kleinere spiertjes.

Tot slot: tijdens het hardlopen heb je geen rijwind. Je hebt echt geen warme wielerkleding nodig. Vaak volstaat een longsleeve en een dun paar handschoentjes. Ben je klaar voor de langere afstanden? Dan is een windstopper wel fijn. Maar kleed je niet te warm, dat word je vanzelf wel. Voor hardlopers geldt: als het 10 graden is, kleed je dan alsof de zon schijnt.

Geniet, 

Rose

Lees ook: tips voor als je begint met hardlopen en ons artikel over sporten met spierpijn 

En en en op youtube hebben we allemaal leuke filmpjes over hardlopen!

La Rocha – Crystal Pink sport legging

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten.
Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.