Oude mensen op snelle fietsen een gevaar op de weg

racefietser op fietspad op brug

Van de 582 verkeersdoden in 2017 waren er 201 automobilist. Opvallend is dat dit aantal lager ligt dan het aantal fietsers wat overleed in het verkeer. 206 mensen hebben hun rit op de tweewieler niet overleeft. Een kwart van deze groep was ouder dan 65 jaar. ‘Ouderen op fietsles’ zegt de Fietsersbond. Iets wat veel sportieve fietsers toejuichen.

Als racefietser breng ik veel uren op de weg door. Het liefst doe ik dat door de week. Dan is het rustiger op de weg. Minder ouderen die naast elkaar rijden. Ofwel minder remmen en weer aanzetten. Niet steeds moeten stoppen en uitklikken. Ook niet hoeven inhalen via de berm.

 

Gevaarlijke situaties op het fietspad

Ouderen op de fiets zijn vaak gevaarlijk en asociaal. Dat mag van mij wel eens verteld worden. Want hoewel er de laatste jaren vaak negatief over wielrenners werd geschreven, zag ik in diezelfde berichten zelden iets over bejaarde mensen op de fiets.
Racefietser hebben het er onderling wel over. Wij weten wat voor obstakels die ouderen kunnen zijn. Hoe ze regelmatig gevaarlijke situaties creëren waar de andere weggebruiker steeds op moet anticiperen.

Weten die mensen die op wielrenners schelden hoe het er op het fietspad aan toe gaat? Dat als ik bel, omdat ik in wil halen, er vaak niemand reageert. Omdat die bel niet gehoord wordt. Of omdat reactievermogen te traag is. Maar roep ik? Dan krijg ik te horen dat ik niet zo mag schreeuwen. Dat ik maar een bel moet kopen. En het gebeurt dan dat mensen bewust niet voor me aan de kant gaan. (lees verder onder afbeelding)

>>Vrouwenfietsgroepen in Nederland – een totaal overzicht

paarse racefiets voor op het fietspad

Achterom kijken

Opvallender is de fietser voor me die de bel wel hoort. Betreft het een bejaarde, dan is de kans groot dat er even over de schouder gekeken wordt. Om te zien waar het bellende geluid vandaan komt.

Gek want over het algemeen is het geluid van een fietsbel achter je een indicatie van de daarbij horende fiets met fietser. Toch? Ik leerde als kind dat je dan ruimte maakt. En fiets je naast elkaar? Dan gaat de binnenste fietser iets naar voren, zodat de fietser aan de buitenkant daar achter kan rijden.

Maar niet de bejaarde fietser van vandaag de dag. Die kijkt liever eerst even achterom. En dat gaat meestal gepaard met een zwiep naar links en een slinger over de volle breedte van het fietspad. Voor mij als racefietser een moment om te voorkomen. Je ligt namelijk zo op je plaat met je ingeklikte racefietsschoentjes.

>>Hardlopen en fietsen, gaat dat samen?

 

Fietspad blokkeren

Niet alleen inhalen is een probleem.  Stilstaan op een fietspad lijkt voor bejaarde fietsers de normaalste zaak. Ook op een smal fietspad met begroeiing aan beide zijdes in een bocht. Fietsen midden op het pad en even iets lezen van de routekaart. Stel je voor dat auto’s dat op alle N wegen zouden doen? Levensgevaarlijk.

Nu zijn er de laatste jaren veel berichten geweest over trieste gevallen. Oude mensen die van de weg gereden zijn. Of zoals vorige week nog in elkaar geramd worden door een mountainbiker. Deze berichten roepen emoties op en trekken de werkelijke discussie volledig scheef. Fietsers die ouderen zo behandelen zijn fout, maar niet representatief voor de volledige groep sportieve fietsers. Wielrenners zijn niet de grootste aso’s op het fietspad. En het is tijd dat er in de discussie verfijning wordt aangebracht. Dat we durven te kijken naar de rol van de bejaarde op de elektrische fiets. (lees verder onder afbeelding)

>>Hoe komt het dat je in de winter langzamer fietst?

oude racefiets

 

Elektrische fiets

Heb je wel eens op een elektrische fiets gezeten? Ik deed het een paar jaar geleden, voor een fotoshoot voor een reclame van een fietsenmerk. Met een elektrische fiets de Posbank op. Gaat heel makkelijk kan ik je vertellen, maar je schrikt je rot als die trapondersteuning aan gaat. Wat zijn die fietsen snel zeg. Je fiets neemt het echt even over.

Wat dat betreft ben ik maar wat blij dat mijn ouders niet op zo’n ding rijden. Want mijn vader is daar te oud voor. Qua leeftijd en wensen misschien niet, maar wel in hoe hij reageert en functioneert. Pas op Schiphol blokkeerde hij met zijn wandelstok het hele pad. Achter hem mensen die hun vliegtuig willen halen. Maar de lieve schat is zich van geen kwaad bewust. En in de supermarkt doet hij dit ook. Langzaam schuifelend achter zijn winkelwagentje wat hij pal voor alle lekkere kazen parkeert. Zorgvuldig neemt hij alles in zich op om zo zijn beste kaasje te kiezen. Dat er achter hem mensen staan die ook wel een kaasje lusten, heeft hij echt niet in de gaten. Het maakt dat ik winkelen met hem heel vermakelijk vind, maar dat ik nooit of te nimmer met hem ga fietsen.

>>En toen was daar de fietsbroek van Rapha

 

Trage reactie

Oude mensen reageren traag. Ze zijn onbewust niet bewust van hun omgeving. En zeg je daar iets van? Dan schrikken ze zich rot. Ook die lichamen, die worden er niet beter op. Dunne spieren, minder zicht en een slechter gehoor zorgen ervoor dat ze niet altijd geschikt zijn om op een elektrisch opgevoerde fiets aan het verkeer deel te nemen.

De fietsersbond heeft gelijk, fietslessen zijn geen slecht idee. En meer begeleiding bij de aankoop van zo’n fiets ook. Tot die tijd kijken wij sportieve fietsers beter ook even naar onszelf. Hoe gedragen wij ons? Passen wij ons – wetende dat de fietsers voor ons oud zijn – een beetje aan? Of jakkeren we liever door? (lees verder onder afbeelding)

 

Ons eigen gedrag op de fiets

Daar is namelijk nog veel winst te boeken. Wij kunnen die oudere op de fiets niet veranderen, maar hoe we op ze reageren wel. Dus soms moet je door de berm als je in wilt halen. Zorg dat je die skill beheerst, zo moeilijk is het niet. Het komt ook voor dat we moeten remmen voor anderen. Zie het als een mooie trainingsprikkel en kans om daarna weer aan te zetten. Daar krijg je sterke benen van.

En communiceer vriendelijk. Als bellen of roepen al die tijd niet werkt, probeer dan eens wat nieuws. Ik zeg altijd in een overdreven vriendelijke, opgeruimde en heldere stem dat ik er even langs kom. Als mededeling, niet als vraag. Want een mededeling heeft een ander effect, mensen nemen dat voor waar aan en regeren direct. In het voorbijrijden roep ik dankjewel en ik kan weer verder met mijn dag.

>>Zo haal het maximale uit je fietsseizoen

Oh en vergeet niet dat je als je helemaal gefuckt en bloedchagrijnig op de fiets zit misschien wel iets te diep bent gegaan. Eet even wat. Het leven is mooi. Ook op het drukke fietspad waar je die dag op je mooie fiets rijden mag.

-Rose-

banner fietsshirts voor dames

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

3 Comments
  1. Rose, wat ouderen wel weer als voordeel hebben is dat ze zonder oortjes fietsen. Ik (64 jaar) kan soms bellen of roepen naar jongeren dat ik passeren wil, maar die horen niks want er staat harde muziek op. We moeten hoe dan ook het gebruik van de beperkte fietspaden respecteren. Feit is namelijk ook dat er steeds meer fietsers op de weg zijn, dus drukker op de fietspaden. Maar die fietspaden worden niet breder, nee, soms verdwijnen ze ineens en word je geacht het pad aan de andere kant als heen en weer pad te gebruiken. En eerlijk gezegd soms zijn de voorzieningen (voorrangsregels en verkeerslichten) voor auto’s schandalig voordelig cq nadelig voor fietsers. Allemaal voor de veiligheid van de fietser, wordt er dan gezegd. Nee, allemaal om het het vooral voor de auto’s makkelijk te maken. Hoezo fietsen stimuleren?!

  2. Zo herkenbaar! Vooral het bellen, achterom kijken en naar links zwiepen haha! Al doet de jeugd dit bij ons ook.. Die nemen het hele fietspad in beslag en als je belt en vermeld dat je er langs wilt lopen ze alleen maar te ginnegappen…. vrij irritant

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.