De meest gemaakte fouten van beginnende fietsers en tips om ze te voorkomen

Beginnen met fietsen. Als vrouw op een racefiets of mountainbike. Met een dure fiets, een helm en natuurlijk klikpedalen. Een prachtig avontuur, maar ook een sport vol nieuwigheden. Als je nu je eerste fiets hebt, ga je veel leren. Rose zette (uit eigen ervaring) alle blunders van beginnende fietsers op een rij zodat jij ze niet meer te maken hoeft.

Ik weet nog goed hoe ik mijn eerste ritje maakte op mijn nieuwe racefiets. De eerste echte nieuwe die ik in een winkel had gekocht. Alles mooi, alles glimmend, alles kloppend. Thuisgekomen maakte ik eerst mijn fiets schoon en daarna ging ik zelf pas douchen. Moe als ik was plofte ik op de bank en viel in slaap. Ergens midden in de nacht verplaatste ik me naar mijn bed en sliep verder. De volgende ochtend stond mij een grote schok te wachten. Roest! Op mijn nieuwe ketting! Vol schaamte reed ik naar de winkel om te vragen wat ik moest doen. Ik had mijn fiets niet helemaal droog gemaakt en dat was zichtbaar aan de ketting. De roest was oppervlakkig en een beetje smeer loste het op.

Inmiddels weet ik: dit overkomt ons allemaal wel een keer. Maar vooral newbie fietsers. Die weten nog net niet hoe het allemaal moet. En de beste intenties kunnen soms minder goede resultaten opleveren. En sinds onze Kirsten net haar eerste racefiets gekocht heeft, een gloednieuwe mooie Bianchi, is dit een goed moment om de meest gemaakte beginnende fietserfouten op een rij te zetten. Als je ze kent, is de kans dat je ze maakt veel kleiner namelijk. Dus beginnende fietser, gebruik mijn ervaring en die van de vrouwen in de Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep dat maakt dat hele fietsen een stuk makkelijker.

 

Te laat uitklikken elke beginnende fietser doet dat

Klikpedalen, hartstikke fijn, als je fietst, maar begin je net? Dan zijn ze nog best wel een uitdaging. Vooral als je ze vergeet en pas weer weet dat je vast zit als je al stil staat. Lig je daar op de grond. Wat een afgang!

Geen zorgen, het is ons allemaal overkomen en dat is ook het moment waarop we leren te klikken. Ik vond het zo spannend, dat ik vaak al tien meter voor het stoplicht uitklikte. Op een beetje druk stuk met veel kruispunten in Amsterdam was ik alleen maar aan het klikken. Niet te doen. Maar ik ben er wel heel handig in geworden. Tegenwoordig voel ik me veel zekerder op mijn fiets (dat mag ook wel na tien jaar) en klik ik niet meer uit bij het stoplicht. Ik leun gewoon tegen een paaltje. Of een andere fietser.

In- en uitklikken is een dingetje. Begin je net, let dan op dat in- en uitklikken het makkelijkste gaat als je voet beneden is. Dus met een bijna gestrekt been. En klik je voor de eerste keer in? Doe dat dan bij een muurtje of op de Tacx van een fietsmaatje. Dan krijg je het gevoel een beetje. Daarna kan je door naar een rustige weg. Komt wel goed hoor, we hebben het allemaal geleerd.

 

Onderbroek in je fietsbroek

Okay, dus op de fiets draag je een speciale broek. Eentje met een soort kussentje er in. Deze broek zorgt er voor dat je niet je hele schaamlippen en kont aan gort rijdt. Het beschermt bij urenlang wringen op je zadel. Dit kussentje heet ‘de zeem’ en is bedoeld om zonder onderbroek te dragen. Toch stapt menig beginnende fietser met onderbroek op de fiets. Maar zo’n onderbroek is daar niet voor gemaakt. Er zitten randjes in, kantjes aan en verder is het gemaakt van materiaal wat vocht vasthoudt. En vocht maakt je huid zachter. Grote kans dat het een pijnlijk verhaal voor je wordt. Blote billen in je fietsbroek dus. En ja! Dat voelt onwijs onwennig in het begin, maar het is beter dat je het doet. Want plassen met open geschuurde schaamlippen is geen feestje. Neem dat van me aan.

 

Te weinig eten/drinken

Voor de duidelijkheid. Een getrainde fietser eet elk uur iets. Het eerste uur niets, vanaf dan dus elk uur. Een Snelle Jelle, een lekkere reep, maar ook gewoon een boterham. Doe je dat niet, dan sta je op een gegeven moment vanzelf geparkeerd. Heel lastig ergens aan een lange eenzame winderige polderweg. Een beginner is conditioneel nog niet zo ver dat ze dat eerste uur duurzamen. Neem genoeg mee en eet wat na een minuut of veertig. Eet voordat je honger krijgt. Dan kom je thuis.

En drinken? Ook dat is wel een dingetje. Blijf steeds kleine slokjes nemen. Net als eten doe je dat voordat je dorst krijgt.
(lees verder onder afbeelding)

vrouw fietst op racefiets in de alpen

Reservebandjes of je pompje vergeten

Ik wil je niet ontmoedigen, maar geparkeerd staan is wel een thema voor fietsers. Blijven trappen en het ten alle tijden voorkomen. Dat moet je doen. Maar je kan lekrijden. Daarom heb je een nieuw bandje en pompje mee. Dan kan je je band vervangen, weer oppompen en verder fietsen. Onnodig om te zeggen dat je je bandjes, pompjes, bandenlichters, etc… mee moet nemen. In een zadeltasje, zelfs al zijn er mensen die ze niet cool vinden.

 

Remmen in de bocht en meer

Zelfs al kleed je je nog zo goed, is je fiets nog zo duur en trap je zo lekker rond: in de bocht zie je het verschil tussen beginnende fietsers en ervaren fietsers. Beginnende fietsers rijden vierkant door de bocht en remmen. Ervaren fietsers doen dat voor de bocht en laten de fiets in de bocht zelf lekker rollen. Belangrijk, want juist door te remmen in de bocht kan je vallen. Vooral op dagen met regen of in de herfst met blaadjes op de weg. Rijd rustig naar de bocht toe en voordat je stuurt rem je eventjes zodat je er niet met een noodvaart in rijdt.

Nu we het toch over bochten hebben. Niet blijven trappen! En je binnenste been, dus aan de kant van de bocht hoog hebben. Houd je hem laag of trap je door? Dan kan je pedaal de grond raken en val je. Niet erg, vallen hoort erbij, maar voorkomen is wel verstandig.

 

Verkeerde zadelhoogte

Te hoog, te laag, te ver naar voren of te ver naar achteren, niet horizontaal en wat allemaal nog meer. Rommel niet met je zadel, het beïnvloedt je hele fietservaring. Een te laag zadel zorgt ervoor dat fietsen heel vermoeiend wordt, je kan je krachten niet kwijt. Te hoog zorgt voor wringen, niet fijn voor je rug, billen en schaamlippen. Te ver naar voren belast je knieën verkeerd en te ver naar achteren is ook niet goed. Blijf van je zadel af of – als je dan toch wat wilt doen – doe het met mm’s geen cm’s, ook geen halve.

Er is nog veel meer waar je als fietser aan moet denken, maar zet ik dat allemaal in één blog, dan doe ik je duizelen. De lol van het fietsen zit het hem er in dat je tegen grenzen aankomt. Dat je fouten maakt en leert er mee om te gaan, leert je grenzen te verleggen. Geheid dat je fouten maakt en blunders begaat. Maar gegarandeerd dat je gaat genieten van de kilometers die je maken gaat.

 

Vond je dit blog leuk om te lezen? Kijk dan ook even naar dit blog van Hanneke over fietsen tegen de wind in. 

Roos is wielrenster en schreef een blog over haar eerste fiets en beginnen met fietsen.

 

Liefde voor fietsen armbandje

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.