En zo zat ik door Marijn de Vries op de fiets

marijn de vries tijdens fietsweekend voor vrouwen

Het is al even een tijdje geleden dat ik dit deed. Midden op de dag mijn werk aan de kant leggen, fietskleren aan en een training op de tacx afwerken. Nu niet bepaald iets wat je voor de lol doet, ik niet tenminste. Ik houd wel van fietsen, maar dan wel in de buitenlucht.

Komende zomer organiseren we een fietsweekend op de Veluwe. Samen met Marijn de Vries. Drie dagen fietsen langs onze favoriete rondjes en slapen in een heerlijk hotel. Een weekend inclusief lunch, ontbijt en diner. Hulp onderweg, sportvoeding en op zaterdag een gave clinic van Marijn. Maar vooral lekker fietsen!

 

Fietsen voor iedereen

En omdat we het heel fijn vinden dat iedereen mee kan, hebben we elke dag drie afstanden. Een gemiddelde die je samen met Astrid rijdt, de lange ronde met Marijn en het kleine rondje met mij. Zo kan je per dag kiezen hoe ver je gaat. En reuze gezellig, met de lunch en diner zijn we echt samen als groep.

Alleen dat kleine rondje met mij. Dat was niet helemaal hoe we het bedachten toen we de plannen maakten. Het originele plan was twee afstanden. Een met Marijn en een andere met Astrid. Ik zou samen met Frank in de bus ook dingen doen. En in geval van nood mijn fiets pakken om een achterblijver naar huis te rijden.

Lees meer over dat leuke fietsweekend

 

Lekkere rondjes fietsen

Je moet weten dat ik in het verleden veel fietste, maar dat ik dat de laatste jaren amper gedaan heb. In plaats daarvan trainde ik korte op afstanden, kracht en explosiviteit. Ik werd gespierder en sneller, maar leverde aan duurvermogen in. En weet je wat dat voor effect had op de fiets?

Op karakter kon ik nog steeds mijn rondjes rijden. Maar achteraf kreeg ik mijn hartslag slecht omlaag. Als je daar bovenop telt dat ik door die verhoogde hartslag ook nog slecht sliep, begrijp je dat ik dat hele fietsen de laatste tijd een stuk minder leuk begon te vinden. (lees verder onder afbeelding)

 

vrouwen fietsgroep tijdens fietsweekend met marijn de vries

Trainen op de racefiets

Als je aan duursport doet, train je je vermogen om een langere tijd in een wat lagere intensiteit te sporten. Duursporters doen er daarom goed aan om aan hun basis te werken. Die basis kan je zien als de onderste laag van een piramide. Is deze breed en stevig, dan staat de piramide niet alleen stabiel, hij wordt ook groter. Is die basis smal, dan krijg je in plaats van een piramide een soort naald. Die gaat heel hoog, maar is ook dun.

Explosieve sporters, sprinters, richten hun training zo in dat ze heel goed worden in het puntje van de naald. Heel hard in een hele korte tijd. Duursporters halen die enorme snelheid misschien niet, maar kunnen wel heel lang op een gemiddeld tempo rijden. En zelfs de duur van hun maximale snelheid is langer. Als ik nu op de fiets stap, begrijpt mijn lichaam mijn oude sport heel goed, maar ik ben – bij gebrek aan die brede basis – slecht in staat te sporten als een duursporter. (lees verder onder afbeelding)

Getest: Pearl Izumi racefietsschoenen voor vrouwen

 

fietsvrouw op tacx traint voor het fietsweekend voor vrouwen

Ik moet fietsen

Je begrijpt dat ik me rot schrok toen ik deze week in onze webshop de tekst van Marijn las. Daarin stond dat ook ik rondjes zou fietsen. Dat we drie afstanden hebben. Want zoals ik nu op de fiets zit ben ik niet in staat om een groepje enthousiaste fietsvrouwen rond te rijden!

Daarom zit ik weer op de Tacx en train ik specifiek op mijn lage hartslagzones. Om te werken aan die basis. Als ik dat thuis doe in een gecontroleerde omgeving, kan ik als het mooi weer is lekker buiten een rondje rijden. Ook rustig, want pieken kan ik wel. Alleen die basis hè.

Zo haal het maximale uit je fietsseizoen

 

Fietsweekend voor vrouwen

Het fietsweekend is van 29 juni t/m 1 juli dus heb nog  wel wat weken de tijd om van springvrouw weer in een beetje duursporter te veranderen.

Als ik eerlijk ben, maakt deze stok achter de deur me wel blij. In de jaren waarin ik niet fietste had ik geen noodzaak het te doen. Zelfs al verlangde ik er met elke vezel in mijn lijf naar. Ik stapte wel eens op de fiets, maar haakte al snel weer af. Weer optrainen als je ooit heel hard kon, is best nog moeilijk. Het vraagt om een beetje doorzettingsvermogen.

Stilletjes vermoed ik dat Marijn het bewust in de tekst heeft gezet dat ook ik zou fietsen. Omdat ze wist dat ik dan wel weer trainen zou. Ik zal het haar eens vragen. Voor nu fiets ik even door.

-xox- Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.