Borstcrawlcursus

zwemmer onder water tijdens beginnen met borstcrawl zwemmen cursus

Rose doet mee met de borstcrawl cursus van Mijnzwemcoach van de KNZB. Twaalf weken zwemmen onder begeleiding van een trainer. Over deze cursus blogt ze. Over haar zenuwen en vandaag wat over de techniek.

Als een banaan met samengeknepen billen. Dan gaat het het lekkerst. Je glijdt dan door het water, maar vooral lukt het dan beter om je beenslag te doen. Zoveel had ik tijdens de vorige les wel geleerd, maar toen ik deze week in het water lag, bleek meer dan de helft daarvan ergens verdwenen te zijn. Happend naar lucht, met mijn armen rommelig en mijn billen boven water alsof het een onbewoond eiland is, worstelde ik me door de eerste baantjes.

 

Borstcrawl zwemmen kan je leren

Het was pittig zwemmen deze keer. Les twee stond in het teken van beenslag en ademhaling. Eigenlijk herhalen wat we vorige week hebben gedaan met de toevoeging van happen naar lucht.

Weet je, dat hele zwemmen is zo ingewikkeld nog niet. Je moet alleen even weten hoe het moet en in mijn geval stoppen met hoe je het altijd gedaan hebt. En dat is waar het toch nog best lastig kan zijn. Waar ik voorheen onbewust onbekwaam was en me met mijn brilletje en badmuts best senang voelde tussen de oma’s besef ik nu dat ik er maar weinig van bak. Op dit moment ben ik bewust onbekwaam. Ik heb al nieuwe dingen geleerd, maar het voelt nog niet goed. Ik moet er bij nadenken en lig in het water gekke oefeningen te doen. In de hoop dat ik ooit lekker door het water glijd en kilometers aan een stuk kan zwemmen in de waters en meren van over de hele wereld.

 

Glijden door het water

Het is daarom dat ik meedoe met de borstcrawlcursus van Mijn Zwemcoach van de KNZB. Twaalf weken lang stap voor stap leren hoe je deze slag zwemt en zodoende beter worden dan eerst. Zodat je, als je zwemt, niet zo worstelt of jezelf tegenwerkt met een slechte techniek.

Ik heb al een paar dingen geleerd. Allereerst je houding en de aanspanning van je spieren. Als je zwemt, glijd je door het water als een tijdritfiets over het parcours van de Tour de France. In het beste geval doe je dat zoals Dumoulin en is je houding gecombineerd met de geleverde kracht perfect in orde waardoor je hoge snelheden kan halen. In een veel slechter geval zit je te harken en kom je amper vooruit terwijl je met je hartslag in het rood over de finish zwalkt.

Op de fiets heb je te maken met luchtweerstand, tijdens het zwemmen komt je weerstand van het water. Dus steek je je armen naar voren? Dan wil je er voor zorgen dat je dat heel strak doet. Met je armen tegen je oren gedrukt, zodat er geen water tussen komt. Het zit namelijk zo: overal waar dat water tegen aan komt rem je af. Je frontale oppervlak maak je zo klein mogelijk. Zonder plekken waar het water kan komen. (lees verder onder afbeelding)

zwemster met badmuts en zwembril tijdens cursus borstcrawl zwemmen

 

Probeer het zelf maar als je gaat zwemmen

En dan de rest van je lijf, je maakt eigenlijk een soort banaan van jezelf. Of meer een plank met een kronkel, een banaan zou echt te krom zijn. Je spant je buik en billen aan en brengt je bekken iets naar voren. Of als je dat beter begrijpt: je knijpt je billen samen alsof er een briefje van duizend euro tussen zit wat je niet kwijt wilt raken. Door dat te doen, glijd je niet alleen lekkerder door het water, maar bepaal je ook voor een groot deel je ligging.

Niet te schuin met je benen naar beneden bungelend en niet met je billen in de lucht als een eiland waar alleen nog een palmboom op hoeft. Heb je die houding in de gaten? Dan kan je veel gecontroleerder aan de slag met je benen. Daarover later meer. Eerst een leuke tip:

De volgende keer als je gaat zwemmen, probeer dan eens wat er gebeurt als je je afzet van de kant en je van je lichaam een raket maakt. Je spieren aangespannen en je armen recht voor je uit en tegen je oren gedrukt. Hoofd keurig tussen die armen. En probeer dan zo ver mogelijk uit te drijven. Als je die oefening vanaf nu elke keer doet, wordt het de gewoonste zaak van de wereld om die spieren te gebruiken.

Ik blog de komende weken lekker door over het zwemmen. Superleerzaam en leuk om zelf te proberen. Wil je meer tips of misschien zelfs een schema? Kijk dan even op Mijnzwemcoach. Of doe als ik: schrijf je in voor de borstcrawl cursus en ga er voor.

-xox- Rose

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.