Corestability voor zwemmers

illustratie zwemmer bij corestability voor zwemmers

Zwemmen staat niet voor niets bekend als de sport waar je je hele lijf mee traint. Kijk eens naar zo’n zwemmerslichaam, die hebben spieren waar de gewonen sterveling het bestaan niet eens van kent. Als je goed in het water wilt liggen, moet je wel al je spieren gebruiken. Rose volgt de borstcrawlcursus van de KNZB en ontdekt tijdens het trainen op haar techniek dat zij nog niet al haar spieren weet te vinden…

Die strakke zwemhouding en mooie ligging in het water. Ik oefen mijn ligging bij elke training. Een paar keer afzetten van de kant en zo ver mogelijk komen zonder been of armslag, zoals ik in mijn vorige blog over borstcrawl beschreef. Je begrijpt wel; ik dacht dat ik van alle dingen in het zwembad dit op zijn minst wel goed zou doen. Ik ging er van uit dat ik mijn core zelfs heel goed te gebruikte. Na de zwemles van vorige week weet ik beter…

 

Borstcrawl zwemmen, stap voor stap

Sinds vorig maand doe ik mee met de 12-weekse borstcrawlcursus van de KNZB. Elke woensdag een uur zwemmen onder begeleiding van een trainer. Stap voor stap borstcrawl leren zwemmen en werken aan elk detail van je beweging.

Ik vind het supergaaf om te doen. We begonnen met onze beenslag en zijn nu al een aantal lessen bezig met onze armen. Wat je daarmee doet boven en onder water. En het verschil is merkbaar. Waar ik eerst met moeite een baantje borstcrawl zwom, vind ik het nu leuk om er een paar te zwemen. Dat is een enorme vooruitgang!

 

Oefeningen voor een betere zwemtechniek

Eén van de oefeningen die we doen is bijleggen. De ene arm ligt gestrekt voor je uit, terwijl de ander de zwembeweging maakt. Zo houdt je je linkerarm gestrekt voor je, terwijl de rechterarm de hele beweging – insteken, doorhalen, overhalen – maakt. En als laatste het insteken en bijleggen naast de linkeram.

Deze oefening is erg nuttig. Ik merk precies wat ik doe met mijn armen en voel wat ik beter moet doen. Maar vooral brengt het rust in mijn slag. Mijn armen draaien niet rond als de wieken van een molen, maar daadwerkelijk met een ritme.

Daarom komt dat bijleggen in elke training wel even voor. Met dan iedere keer de focus op net even wat anders. Deze week deden we de oefening met bijleggen met een achtje (ook wel pullboy) tussen onze benen. Dat is een soort drijver – in de vorm van een acht – die je tussen je benen klemt. Je ligt dan net even beter in het water en gebruikt je benen niet. Met zo’n achtje moet je alles met je armen doen en kan je je daar goed op richten.

Maar… niets daar van! Het lukte me voor geen meter!

Ik lag als een soort roeibootje in het water. Maar dan wel een roeibootje waarbij de mensen in de boot samen van links naar rechts bewegen. Lekker schommelend. En dat werkt je slag flink tegen, kan ik je zeggen.

 

Corestability voor zwemmers

Terwijl ik zo met mijn armen bezig was, vergat ik mijn core te gebruiken. Ik vergat mijn zwemmerslichaam aan te zetten en al mijn spieren te gebruiken. Je core activeer je door je navel iets naar binnen te trekken, je buik aan te spannen en je billen samen te knijpen. Ben je gewoon aan het zwemmen en doen je benen mee, dan draagt je beenslag tijdens borstcrawl mee aan de stabilisatie van je ligging. Zonder die benen en met het achtje wordt de instabiliteit enorm uitvergroot. Zoals bij mij.

De oefening met het bijleggen is een hele leuke om tijdens elke training even te doen. Tussen twee blokjes van een  aantal banen in. Dan kan je even bijkomen van je baantjes en je richten op je techniek. Dus doe het achtje tussen je benen en ga borstcrawl zwemmen. Probeer een baan met je gewone armslag, doe een baan met bijleggen. Herhaal dat maar een paar keer. Voel het ene baantje eens hoe effectief je slag is, of je je water pakt bijvoorbeeld en let het andere baantje eens op je core.

En weet je niet hoe dat moet? Kan je je corespieren niet zo goed vinden? Probeer dan mijn favoriete oefening maar eens. En bak je er dan nog niets van? In het nieuwe jaar zijn er weer nieuwe borstcrawlcursussen, misschien ook wel bij jou in de buurt.

 

Lees ook: Zwemmen met een trainingsschema 

Kou of geen kou, deze vrouwen zwemmen in de IJssel als het winter is en natuurlijk ons artikel over het effect van kou op je spieren.

Volg ons op Instagram en Facebook voor meer updates. Op YouTube zetten we leuke trainingsfilmpjes en tips. Dus als je ons YouTubekanaal volgt krijg je die automatisch binnen.

Illustratie: Rose Mentink

 

Monique Rotteveel Activewear – Black Wave – sportbikini sporttop

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.