Yoga in het zwembad

vrouw zwemt in zwembad onderwater

Een ode aan het zwembad. Want het water – met chloor, drijvende haren, in die blauwe bak waarvan ik zeker weet dat anderen het ook gebruiken als wc – is mijn paradijs. Mijn koninkrijk, mijn rustpunt. En zwemmen heeft zoveel te bieden. Zowel fysiek als mentaal. 

We weten het allemaal wel: zwemmen is gezond. Voor je hart, voor de doorbloeding van je lijf, maar ook voor het behouden van een gezond gewicht of het behalen daarvan. Maar daarin verschilt het weinig van andere sporten. Stap op de fiets en je hart klopt ook. Je traint je lichaam net zo zeer. Ga rennen en je hebt hetzelfde effect. Maar zwemmen heeft nog meer gezonds voor je in petto. Zwemmen is mindfull. Het pakt niet alleen al je spieren aan zonder je gewrichten al te zeer te belasten, het is bovenal een soort meditatie.

 

Laat je stress achter in het water

Ik die nooit van zwemmen hield, die zich al liet tegenhouden door dampende pashokjes, kan tegenwoordig niet meer zonder dat water. Als ik in een slechte bui ben, het druk heb, wat minder goed slaap of als de pms me uit de oren knalt, ga ik even zwemmen. Al is het maar een halfuur. Het heeft direct effect.
Ik heb niet zo snel last van stress. Het leven is makkelijk voor me en ik hoef niet mijn best te doen om in het moment te zijn. Een mindfulness training heb ik niet nodig, want ik ben zo allemachtig relaxed en content meestal. Maar die paar keer als ik het niet ben, is het ook echt raak. Het zit dan in mijn hele lijf. Het enige wat me dan nog rest is zwemmen. Dat maakt binnen een halfuur alles goed. Ik laat mijn zorgen en spanning achter en voel me weer vrij als een kind. Ik geloof in de helende werking van het water. Het gevoel van gedragen worden en je toch inspannen.

Daarom raad ik iedereen aan hetzelfde te doen. Of om het op zijn minst te proberen. Ik heb om te beginnen de positieve effecten van zwemmen voor je op een rij gezet. Ik begin bij de meest voor de hand liggende, maar het zijn juist die laatste paar die voor mij het verschil maken. (lees verder onder afbeelding)

Zwemmen als krachttraining

Een sterk lichaam, zichtbaar gespierd en dat zonder naar de gym te hoeven. Klinkt als een droom hè? Kan haast niet waar zijn, zullen velen denken. Toch is zwemmen één van de beste workouts als je je hele lichaam wilt trainen. Je gebruikt je armen, je benen, maar boven al je core. Daarbij zorgt het water voor een constante weerstand waar je jezelf doorheen beweegt.
Je zwemslag neemt al je spieren mee. Van de grote voor de hele beweging, tot de kleintjes die die beweging ondersteunen. Je kan stellen dat de weerstand van het water te vergelijken is met de weerstand van gewichten in de gym. Maar dan wel met het voordeel dat dat water niet alleen weerstand geeft, maar je ook behoedt voor verkeerde bewegingen die blessures kunnen veroorzaken.
Zwemmen is een hele natuurlijke en vooral functionele krachttraining. Die nooit zwaarder is dan je spieren aankunnen. Daarbij heeft het zoveel meer nut dan gewichten of apparaten in de gym. Zwemmen is functioneel en niet alleen om mooie spieren te krijgen. (lees verder onder afbeelding)

 

Zwemmen tegen blessures

Het water zorgt voor een tweede voordeel. Vooral hardlopers zullen dit begrijpen. Hun sport is zo’n beetje het tegenovergestelde. Het water beschermt je tegen blessures, omdat het water je draagt. Hierdoor kan je trainen zonder dat je lichaam steeds klappen hoeft op te vangen.
Als je net begint met zwemmen, houd je dat misschien nog niet zo heel lang vol. Maar heb je na verloop van tijd een degelijke zwemconditie en techniek? Dan is het goed mogelijk dat je uur zwemt. Zwemmen is een goede cardiotraining die minder belastend is voor spieren en gewrichten. Het water beschermt je tegen de impact die veel andere sporten juist wel hebben. Daarom is zwemmen als je een blessure hebt, zo’n fijne training. Je sport nog wel en het warme water helpt je spieren om te ontspannen. Dat bevordert je herstel.

 

Beter ademen door te zwemmen

Zwemmen is ademhalen. Want hoe je het ook went of keert, zwemmen is niet te doen als je je ademhaling niet op orde krijgt. Maar het water beperkt je ademhaling ook weer. Even inademen met je mond vol water is niet verstandig.
Om die reden is zwemmen werken aan je ademhaling. Je zult er bewust van moeten zijn. Een beetje spelen met de intensiteit van je training en wennen aan het gevoel dat je even niet ademen kan. Zwemmen leert je om veel lucht te pakken en dit gedoseerd uit te ademen. Het water en de inspanning confronteren je met je ademhalingstechniek.
Maar ook traint zwemmen je ademhalingsspiertjes en zet het je longen aan het werk. Al is er één nadeel: chloor. In het water zit chloor en boven het water drijft chloordamp. Een laag van tien centimeter boven het water. Dus bij elke inademing pak je een hapje damp. Voor mij als astmapatiënt is zwemmen in het binnenbad daardoor lastig. Het is de enige sport waarbij ik mij medicatie regelmatig nodig heb. In het buitenbad of in een natuurzwembad heb ik daar geen last van.

 

Zwemmen voor flexibele spieren

Waar je in de sportschool een spiergroep traint en met hardlopen en fietsen vooral je benen gebruikt, is zwemmen een sport van het hele lichaam. En de beweging van het zwemmen zorgt naast extra kracht ook voor flexibiliteit. Om die reden is zwemmen een goede crosstraining voor alle sporters. Het is een leuke actieve manier van stretchen. En wat anders dan een yogamatje.
Tijdens het zwemmen zet je kracht in je slag, maar strek je je ook. Je maakt een gecombineerde beweging. Met kracht alleen kom je niet vooruit. Voel maar eens hoe je je hele lichaam strekt terwijl je water probeert te pakken tijdens de armslag van je borstcrawl. Maar ook als je schoolslag zwemt. Kijk maar eens naar alle houdingen en lichaamsposities die je aanneemt tijdens het zwemmen. Eigenlijk beweeg je heel vrij en doe je dingen die je op het droge in alle waarschijnlijkheid niet kunt. En dat brengt me bij een volgend voordeel van zwemmen… (lees verder onder afbeelding)

 

Zwemmen is meditatie

In het zwembad doe ik de dingen die ik er buiten maar moeilijk kan. Ik weet niet hoe het met jouw leven is gesteld, maar mijn leven is aardig vol. Ik heb teksten om te schrijven, trainingen die ik wil doen. Mijn familie, mijn tuin die om water vraagt en mijn hond die wil wandelen. Ik krijg telefoontjes, facebookberichtjes, mailtjes en whatsappjes van lezeressen van mijn site. En ik vind het tof om over dingen na te denken. Maar als ik zwem neem ik dat allemaal niet mee. Als ik zwem, dan zwem ik. Mijn lichaam beweegt en mijn gedachten verdwijnen. Mijn hoofd raakt leeg en stilte verschijnt.
Soms als ik met een probleem zit of me zorgen maak ga ik bewust zwemmen. Veertig banen aan één stuk. Ik zwem, haal adem en let op mijn techniek. Ik heb alle tijd om na te denken, maar pieker niet. Er is geen afleiding in het zwembad en dat brengt me zo dicht bij mijn gevoel, bij wat er speelt, dat ik tijdens diezelfde training ook tot een oplossing kom.

Zwemmen is yoga in het water, het kent zoveel voordelen dat voor mij de nadelen niet meer tellen. Want dat water? Ja echt schoon is het niet, waarom denk je dat er zoveel chloor nodig is. En die badkleding? Liever draag ik een mooie jurk of een toffe jeans. En dan al die andere mensen in het zwembad, ook zij zwemmen me wel eens in de weg. Maar als je me het echt vraagt moet ik eerlijk zijn. Het zwembad en de stilte die het me brengt. Ik zou ze niet willen missen!

Lees ook: zwemmen met een trainingsschema is onwijs leuk en onze tips voor het kopen van een goed zwempak

 

Monique Rotteveel Active Wear- Blue Ocean – yogatop sportbikini

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.