vrouwelijke zwemmer

Dat je met zwemmen je hele lijf traint is algemeen bekend. Maar hoe je zo kunt zwemmen dat je daadwerkelijk veel baantjes aan kunt? Dat is lastiger voor veel mensen. Rose legt uit waarom je maar beter niet met je hoofd boven water zwemt.

Ik weet nog goed hoe ik door een fietsblessure noodgedwongen moest gaan zwemmen. Het was in de periode waarin ik zo’n 15 uur per week op de racefiets zat en ineens mocht ik dat niet meer doen. Ik klom tegen de muren op en kon mijn ei niet kwijt. Mijn toenmalige fysio was zelf jarenlang openwater zwemster geweest en suggereerde naar het zwembad te gaan. De eerste paar keer keek ik mijn ogen uit. Niet alleen werd ik ingehaald door oma’s, ook haalde ik de overkant amper, kreeg ik water in mijn mond en was ik door alle chloor in mijn ogen ook nog eens half blind. Niet te doen dat zwemmen!

 

Beter leren zwemmen

Inmiddels is dat wel anders. Vorige week deed ik mee met de zwemvierdaagse en zwom ik met gemak drie keer de vereiste afstand. En vandaag zit ik met moeite achter mijn computer. Ik wil naar buiten. Ik wil met mijn badmuts en bril op en neer in het water. Een uur lang. Ik ben dol op zwemmen tegenwoordig en dat komt allemaal door mijn verbeterde zwemtechniek.

>>Zo kan je een echt goed zwempak voor banenzwemmen kopen

Iedereen die met een badmuts en een brilletje zwemt, weet het: dat hele zwemmen is zo zwaar nog niet. Het is heerlijk en bijna een sportersvariant van meditatie. Maar zolang je met je hoofd boven water blijft is dat juist niet zo. Dan doet zwemmen pijn en gaat het langzaam en zwaar.

 

Weerstand van het water verminderen als je zwemt

Wist je bijvoorbeeld dat zwemmen met je hoofd boven water veel zwaarder is? Dit komt doordat je dan anders in het water ligt en meer weerstand ervaart. Je armen en benen moeten dan harder werken om je vooruit te krijgen. Daarbij haal je alle kracht uit je schouders omdat je bezig bent geen water in je mond te krijgen. Snelle schoolslagzwemmers doen hun hoofd steeds onder water en maken van hun lichaam een soort plank die door het water glijdt.

 

Hoe moet je ademhalen tijdens het zwemmen?

Toen ik dat voor de eerste keer probeerde deed ik alsof ik een kikker was. Met mijn mond onder water en mijn ogen erboven. Om adem te halen kwam ik omhoog en uitademen deed ik als ik met mijn mond onder water was. Zo kon ik oefenen met het zwemmen als een zwemmer. Ik kon wennen aan het uitademen onder water. Pas toen ik me daar prettig bij voelde, ging ik met mijn hele hoofd onder water.

>>Banenzwemmen? Een badmuts is een must

Dat uitademen was wel een dingetje. Vooral het idee dat ik niet meteen in kon ademen omdat ik onder water was zat me niet helemaal lekker. Maar door het juist rustig te proberen en mezelf de tijd geven te wennen aan deze manier van zwemmen, ontdekte ik dat het helemaal niet nodig is meteen weer in te ademen. Als je rustig zwemt heb je zoveel lucht niet nodig, zwem je sneller? Dan ben je ook weer sneller boven water en heb je een nieuwe hap zuurstof.

Probeer het maar eens.

-xox- Rose

>>Hoe komt het dat zwemmen zo goed voor je is?
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.