Zwemmen met een trainingsschema is onwijs leuk!

sportvrouw in het zwembad voor zwemmen met een trainingsschema

Dat banen zwemmen lekker is, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Op en neer in het water is bijna een actieve meditatie. De stilte van het water en het ritme van je slag. Maar als je keer op keer hetzelfde doet, wordt het na een tijdje saai. Pak daarom een keer een plan: zwemmen met een trainingsschema.

Als je mij vertelt dat ik een kilometer moet zwemmen, denk ik meteen dat het te ver of te zwaar zal zijn. In mijn hoofd begin ik te rekenen. Een kilometer is zoveel meter, een baantje zoveel, dus dan moet ik… 40 baantjes?!  Maar geef je me een schema voor een training van een uur? Dan zwem ik met gemak het dubbele weg.

 

Afwisseling in je training

Wat je traint, daar word je beter in. Dat is de gouden regel van sport. In het zwembad zie je daar het resultaat van. Vooral in het buitenbad. Oude dames met grappige badmutsen die enorme aantallen aan baantjes weg zwemmen. Prachtig natuurlijk. Ik teken er voor om dat op die leeftijd nog te kunnen. Maar ik heb nu nog niet de rust en het geduld om op die manier te zwemmen. Ik heb een trainingsprikkel nodig. Ik wil of beter worden of sneller of iets nieuws leren of gewoon wat meer afwisseling.

Door te zwemmen met een trainingsschema, kan je precies dat doen. Begin maar eens met een paar banen inzwemmen in een rustig tempo. Doe dan een blokje van tien banen achter elkaar in schoolslag. Dan een paar banen borstcrawl en dan een leuke oefening zoals een piramide of zwemmen met verschillende tempo’s. Daarna zwem je rustig een x aantal banen uit en voor je het weet heb je veel meer gezwommen dan je in de gaten hebt. En heb je op een speelse manier echt een training afgewerkt. Dit hoeft natuurlijk niet elke keer als je zwemt. Maar stel je gaat twee keer per week? Dan is het best leuk om één keer met een schema te doen.

 

Mijn Zwemcoach

Ik ben begonnen met zwemschema’s toen ik trainde voor mijn eerste triathlon. Ik was hondsberoerd in borstcrawl, had amper zwemconditie en wist eigenlijk niet goed wat ik deed. Dat wilde ik verbeteren. Eerst mijn algehele zwemconditie opbouwen en daarna trainen op borstcrawl. Daarvoor gebruikte ik de schema’s van Mijn Zwemcoach van de KNZB. Als je wilt zwemmen met een trainingsschema moet je daar echt eens kijken. Op hun site kan je schema’s vinden en downloaden die je een paar weken gebruiken kunt. Maar je kan ook lid worden en dan heb je beschikking tot veel meer schema’s, tips en clinics.

Deze schema’s zijn echt leuk om te volgen. Vooral omdat je de ene keer traint op uithouding en de andere keer op snelheid en techniek. Mij gaf het een mooi structuur en het idee dat ik iets te doen had in mijn baantje. Kijk eens bij 30 dagen proef mijn zwemcoach dan kan je het gratis proberen.

Oh en wil je weten hoe je je schema mee neemt in het zwembad? Uitprinten en in een plastic mapje is een optie, maar ik schrijf het altijd op een stukje sporttape wat ik op mijn bidon plak. Wel zo safe met al dat water.

 

Lees meer zwemblogs, zoals het blog over waarom zwemmers een badmuts dragen en hoe je een goed sportief badpak voor het banenzwemmen koopt om in te trainen. Ben je een een echte waaghals? Lees dan over het openwaterzwemmen wat Esther en Jeannette het hele jaar doen. Ook in de winter!

supkleding van Monique Rotteveel actie banner

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.